Door op 9 juli 2014

Meer Mystery-Shoppers voor alcoholpreventie

De PvdA wil dat Den Haag meer gaat werken met mystery-shoppers om te toetsen of de alcoholgrens van 18 jaar wel wordt nageleefd. Daarvoor heb ik afgelopen woensdag gepleit bij de Algemene Raadscommissie.

De PvdA vindt alcoholmisbruik onder jongeren een van de grootste bedreigingen voor de gezondheid. Dat is ook de reden dat de landelijke PvdA heeft geregeld dat de leeftijdsgrens om alcohol te kopen naar 18 jaar is verhoogd.Hoewel de PvdA vindt dat ouders hierin de eerste en grootste verantwoordelijkheid hebben, is het goed dat de gemeente hier streng op toeziet.

Het voorstel van het college kunnen we daarom steunen, maar de maatregelen moeten nog wel concreter worden. De PvdA wil graag dat meer gebruik wordt gemaakt van mystery shoppers. In gemeenten als Eindhoven is dit al een succes gebleken. Zo kunnen we undercover in beeld krijgen of verkopers van alcohol zich netjes aan de nieuwe richtlijnen houden.Het is van groot belang dat het alcoholgebruik afneemt en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de achttien jaar serieus worden genomen. Uit onderzoek blijkt dat de naleving van de leeftijdsgrens met name in avond- en nachtwinkels en in sommige horecagelegenheden tekort schiet.

Waar ben je naar op zoek?