Door op 3 juli 2014

PvdA: Agenten snel uitrusten met camera’s

DEN HAAG – Agenten in de Haagse Schilderswijk, Laak en het Centrum moeten zo snel mogelijk worden uitgerust met een bodycam, een kleine camera die hun werk vastlegt.
Dat vergroot de eigen veiligheid van de politiemensen én het is een middel om etnisch profileren te voorkomen, aldus PvdA-raadslid Rajesh Ramnewash.

Hij constateert een dag na het debat in de Haagse gemeenteraad over etnisch profileren – het vaker controleren van allochtonen door de politie – dat het net lijkt of de politiek wel erg tam is. Terwijl dat volgens hem niet zo is. Ramnewash: ‘Er komt nog een rapport van de Nationale Ombudsman over de kwestie. Bovendien hebben wij ook heel duidelijk gezegd dat de politie veel minder vaak mensen moet controleren op identiteitsbewijzen.’

Positieve ervaringen
De politiechef van de eenheid Den Haag, Paul van Musscher, zei in het debat dat er inmiddels positieve ervaringen zijn opgedaan met de bodycam. ‘Je ziet toch dat het iets doet in het gedrag aan beide kanten.’

Maar dat wil wat hem betreft niet zeggen dat agenten er nu structureel gebruik van gaan maken. ‘Er is nog geen noodzaak. Het zijn dure apparaten. Ik wil er maatwerk van maken en hem niet standaard inzetten.’

Incidenten verminderen
Dat vindt Ramnewash geen argument. ‘Het werkt de-escalerend en we kunnen er incidenten door verminderen. Bovendien komt zo alles vast te liggen. Niemand kan meer iets verbergen. Dus we moeten zo snel mogelijk die bodycams invoeren. Eerst in Laak, de Schilderswijk en het Centrum, maar als het kan in de hele stad.’

Bron: westonline.nl

Waar ben je naar op zoek?