Door op 25 september 2014

Cultuur in de commissie

Vandaag werd in de commissie Samenleving gesproken over het cultuurbeleid in Den Haag. PvdA-raadslid Bülent Aydin vroeg aandacht voor de problemen rond de transitie van het Koorenhuis, het belang van cultuureducatie, het belang van diversiteit en het Jazz aanbod in de stad.

Cultuureducatie & cultuurankers

De PvdA staat voor cultuureducatie. Het belang van cultuureducatie, is dat kinderen uit alle milieus in Den Haag met cultuur in aanraking komen.

De resultaten van de cultuurankers ons trots. Neem bijvoorbeeld de prachtige voorstelling Carmen waarin een koor met vrijwilligers uit de wijk Escamp meedoet aan de voorstelling. “Dichtbij, toegankelijk , inspelend op de behoefte in de wijk en in samenspraak met bewoners. Dat is nou precies wat je hoopt van cultuurankers. Daar moeten we ze wel toe in staat stellen en faciliteren.” aldus Aydin.

Diversiteit
De PvdA vroeg de wethouder te garanderen dat de stad, met al zijn diversiteit gehoord wordt op cultuur gebied. Iedereen in de stad moet met plezier van cultuur kunnen genieten in Den Haag. Voor de PvdA hoort daar een breed cultuur palet bij.

Jazz
Het advies van de commissie culturele projecten over jazz-projecten liegt er niet om; “amper in beweging, nauwelijks ontwikkeling, te weinig nieuwe aanwas, versnipperd en beperkte publieksbereik.” We vragen ons af wanneer dit is begonnen? Jazz en Den Haag hadden toch heel lang een bloeiende relatie. De PvdA ziet het gebrek aan jazz-projecten als een verschraling van het culturele aanbod in onze stad. De belangrijkste vraag: Hoe doorbreken we dit?

We moeten organisaties versterken zodat ze met betere innovatievere plannen kunnen komen. De PvdA pleit voor een seminar met alle Jazz kenners van onze stad. Jazz hoort bij Den Haag en dat moet zo blijven.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-55151480-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

Waar ben je naar op zoek?