Door op 27 november 2014

Oud-PvdA wethouder Adri Duivesteijn Ereburger van Den Haag

Vanavond is in de Haagse gemeenteraad oud-PvdA wethouder Adri Duivesteijn benoemd tot ereburger van Den Haag. Van burgemeester Van Aartsen kreeg hij daarvoor de bijbehorende Gouden Erepenning opgespeld. Fractievoorzitter Martijn Balster is trots op de benoeming: “Adri Duvesteijn heeft zich als rasechte Schilderswijker altijd keihard ingezet voor meer gelijkheid in Den Haag en doet dat nog elke dag. Ook zijn dankwoord vandaag was weer raak en treffend. Over de verschillen tussen zand en veen. Dat de rol van de politiek is om verschillen te overbruggen en te investeren in ‘de software van de stad. Een geweldige inspiratiebron. Adri wordt namens de PvdA-fractie van harte gefeliciteerd met zijn ere-burgerschap”.

Adri Duivesteijn was van 1975 tot 1989 lid van de Haagse gemeenteraad voor de Partij van de Arbeid. Daarna was hij negen jaar (van 1980 tot 1989) wethouder  ruimtelijke ordening en stadsvernieuwing. Hij was onder andere verantwoordelijk voor de stadsvernieuwing in de Haagse Schilderswijk en de bouw van het Haagse stadhuis van de Amerikaanse architect Richard Meier. Daarna is hij lid geweest van de Tweede Kamer, wethouder van Almere en reeds lid van de Eerst Kamer voor de PvdA.

De Gouden Erepenning is de hoogste onderscheiding van de gemeente, waaraan ook het ereburgerschap is verbonden. De onderscheiding en de eretitel worden zelden uitgereikt.