Door op 13 november 2014

PvdA en VVD willen cultuuromslag dienstverlening Haagse Stadhuis

De PvdA en de VVD willen een grote cultuuromslag in het Haagse stadhuis als het gaat om de dienstverlening naar de stad. Daarom komen de twee coalitiepartijen woensdag met de discussienota ‘Dienstverlening 3.0: Vertrouwen op Haagse kracht waarmaken’. Het gaat daarbij om zowel de concrete dienstverlening (paspoorten aanvragen, vragen beantwoorden, aanvragen van vergunning, etc.) als om het reageren op initiatieven van bewoners, organisaties en ondernemers. In het discussiestuk staan tientallen concrete voorbeelden hoe de dienstverlening naar inwoners en ondernemers verbeterd kan worden. Nog raken brieven zoek, blijven antwoorden uit, wordt er niet meegedacht met de Hagenaars en blijven kansen liggen.

Betrouwbaar, effectief en snel

De afgelopen jaren heeft de gemeente de dienstverlening verbeterd. Nog niet genoeg, vinden raadsleden Lobke Zandstra (PvdA) en Martin Wörsdörfer (VVD). “Inwoners van Den Haag moeten er op kunnen vertrouwen dat zij fatsoenlijk, effectief en snel geholpen worden door de gemeente. Niet alleen bij simpele vragen, maar ook bij complexe vraagstukken en creatieve ideeën. De gemeente moet meedenken met de stad en blijven innoveren en investeren in betrouwbare dienstverlening.”, aldus Lobke Zandstra.

Concrete voorbeelden

De partijen hebben in de notitie 36 concrete voorbeelden genoemd die kunnen helpen om de dienstverlening te verbeteren. Voorbeelden die om ook via moderne communicatiemiddelen als Whatsapp en beeldbellen diensten te verlenen, maar ook voorbeelden die de antwoordtermijnen en de communicatie bij beslissingen moeten verbeteren. Martin Wörsdörfer: “Niets is zo frustrerend voor ondernemers als zij ineens met een wegopbreking in de straat geconfronteerd worden, simpelweg geen antwoord krijgen van de gemeente bij een vergunningaanvraag of van het spreekwoordelijke kastje naar de muur worden gestuurd. Dat moet en dat kan ook beter. We zullen de komende tijd die discussie aanjagen en de gemeente scherp houden in het verbeteren van de dienstverlening”

Lange adem

Met deze vragen vragen we aandacht voor de dienstverlening van de gemeente. We benoemen een aantal concrete zaken, maar de gemeente doet natuurlijk veel meer. Veranderingen zullen een lange adem vragen. Meldingen vanuit de stad over waar het fout én goed gaat, zijn daarbij heel belangrijk. Blijf dus melden bij de gemeente als het fout gaat en hou ook onze fractie op de hoogte.

De VVD en PvdA hebben vandaagde discussienota en de bijbehorende schriftelijke vragen ingediend. Klik hier om deze te bekijken.

Waar ben je naar op zoek?