Door op 4 december 2014

5 nieuwe kunstgrasvelden voor succesvolle sportclubs in Den Haag

5 Haagse sportverenigingen krijgen een kunstgrasveld. Voetbalvereniging BMT en korfbalverenigingen Futura en Dubbel Zes krijgen hun 1ste kunstgrasveld. Bij HSV Duno en KV Die Haghe wordt het aantal kunstgrasvelden uitgebreid.

Bron: Omroep West.

Dat heeft de gemeente Den Haag woensdag bekendgemaakt. In het coalitieakkoord spraken D66, PvdA, Haagse Stadspartij, VVD en CDA af dat er de komende periode jaarlijks 2 miljoen euro beschikbaar is voor de aanleg van kunstgrasvelden.

In Den Haag zijn veel clubs die voor nieuwe velden in aanmerking willen komen. Daarom moeten de verenigingen waarvan de aanvraag wordt gehonoreerd aan flink wat eisen voldoen. Zo moeten de huidige velden van een slechte kwaliteit te zijn, moet er vaak op worden gespeeld, dient de vereniging vitaal te zijn en de velden ook door anderen – scholen, buurtbewoners – te worden gebruikt.

Nu al 83 kunstgrasvelden in de stad

Den Haag telt nu 83 kunstgrasvelden. Deze worden gebruikt door 43 verenigingen. In sommige gevallen wordt een veld gedeeld door meerdere clubs. Sporten die goed kunnen worden uitgeoefend op kunstgras zijn bijvoorbeeld voetbal, hockey, rugby, korfbal, honkbal en softbal.

Wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA, sport) vindt het belangrijk dat er meer kunstgrasvelden bijkomen. ‘Dankzij de kunstgrasvelden kan er het hele jaar door intensief worden gesport bij de verenigingen. Dat is goed voor de sportdeelname in Den Haag. Sport wordt mede dankzij kunstgras bereikbaar voor Hagenaars in alle wijken,’ stelt hij.