Door op 9 januari 2015

Maximumsnelheid van 25 kilometer p/u straft fitte fietser

De PvdA Den Haag ziet niets in het idee van het CDA dat zij graag een maximum snelheid van 25 kilometer per uur willen voor fietspaden in Den Haag.  Fietsers moeten terecht kunnen op de fietspaden: snelle en minder snelle fietsers. Op doorgaande fietspaden (ook wel fietssnelwegen genoemd) kunnen fietsers lekker doorfietsen en een behoorlijke snelheid ontwikkelen. Een sportieve fietser haalt makkelijk 25 kilometer per uur, die moeten we niet straffen door ze hun plek op het fietspad te ontnemen. In de stad is het behalen van een hoge snelheid door de vele kruisingen en verkeerslichten eerder een uitzondering, dan regel. Met een maximum van 25 kilometer per uur ontmoedig je fietsers in plaats van fietsgebruik te stimuleren.

Door de populariteit van de elektrische fiets komen er meer snelle fietsers, daar moeten we met elkaar aan wennen. Maar de elektrische fiets is geen reden om een maximumsnelheid in te voeren voor alle fietsers! Als je vindt dat mensen met een elektrische fiets te snel gaan, moet je elektrische fietsen begrenzen, net zoals je bij brommers doet. Als je een maximum stelt aan elektrische fietsen op fietspaden, ziet de PvdA Den Haag meer in een maximum van 30 kilometer per uur zoals ook de Fietsersbond voorstelt.