Door op 10 maart 2015

Situatie ADO: wethouder De Bruijn, kom in actie!

DEN HAAG – Collegepartij PvdA in Den Haag wil dat wethouder Tom de Bruijn (D66) duidelijkheid eist van de Chinese eigenaar Wang over de situatie bij ADO Den Haag. Vorige week stapte algemeen directeur Maarten Fontein op en begin van het jaar verlieten vijf van de zes leden de Raad van Commissarissen van ADO.

‘De Bruijn moet de regie veel meer naar zich toetrekken’, zegt PvdA-raadslid Rajesh Ramnewash. Ook Groep De Mos wil actie.

Volgens Ramnewash kan de wethouder zijn macht als aandeelhouder aanwenden en een vergadering beleggen. De gemeente Den Haag heeft een prioriteitsaandeel in ADO zodat de gemeente de club financieel in de gaten kan houden. Deze maatregel is genomen nadat de voetbalclub in 2008 bijna failliet ging. De club werd gered doordat de gemeente voor 20 miljoen euro bijgesprong. Bovendien is de gemeente Den Haag eigenaar van het stadion van ADO.

‘Het wordt tijd dat De Bruijn zijn afwachtende houding inruilt voor een daadkrachtige,’ zegt Ramnewash. ‘Wij vinden het heel erg belangrijk dat wethouder De Bruijn erbovenop gaat zitten. We maken ons grote zorgen over de bestuurlijke continuïteit van ADO nu de Raad van Commissarissen is leeggelopen en de algemeen directeur is opgestapt. ADO dreigt een stuurloos schip te worden.’

Belangrijk voor de stad

Ramnewash wil dat De Bruijn Wang om uitleg vraagt. ‘Het moet duidelijk worden waar Wang naartoe wil met de club. Dat is belangrijk voor de gemeente want Den Haag is aandeelhouder en bovendien eigenaar van het stadion. Het gaat de laatste jaren weer goed met ADO en daar heeft de gemeente ook veel in geïnvesteerd. Maar het is ook belangrijk voor de supporters en de stad.’

Ook Richard de Mos van Groep De Mos/Ouderenpartij Den Haag roept wethouder De Bruijn op om in actie te komen. De Mos: ‘Ik doe een klemmend beroep op De Bruijn om zo snel mogelijk in contact te treden met Wang zodat de motieven van de Chinese eigenaar duidelijk worden. Een ding is duidelijk: we maken ons in Den Haag grote zorgen om onze mooie club.’