Door op 26 mei 2015

In Den Haag ook LGBT-stoplichten

De Haagse PvdA wil ook in Den Haag een make-over van de stoplichten met afbeeldingen van homostellen. PvdA-raadslid Bulent Aydin: “Den Haag heeft als internationale stad van Vrede en Recht een voortrekkersrol in de wereld. Wij zijn trots op onze geëmancipeerde samenleving, maar nog vaak genoeg staat deze ook onder druk. Juist daarom wil ik dat we actief laten zien waar we voor staan: een stad waarin iedereen onvoorwaardelijk meetelt. Aan dat uitgangspunt wordt niet getornd maar het wordt actief uitgestraald! Wat normaal is moet ook normaal zijn in het dagelijks leven van mensen.”

In het kader van verschillende evenementen in Wenen, waaronder het Eurovisie Songfestival, heeft de gemeente Wenen in honderden stoplichten de afbeelding verandert in afbeeldingen van homostellen. Het enthousiasme is groot: verschillende grote Europese steden zijn voornemens het goede idee uit Wenen over te nemen.

De PvdA stelt Schriftelijke Vragen aan het college over het idee. Aydin: “Het plan zorgt ervoor dat we straks tegen iedereen kunnen zeggen: ‘kijk, dit is mijn stad. Mijn stad staat voor gelijkwaardigheid’. Straks wordt het nog leuk om voor het stoplicht te stoppen!”