Door op 12 mei 2015

Overbrug verschil: Kans overval Laak 3x zo groot als in Segbroek

De PvdA is blij dat de Haagse criminaliteit opnieuw stevig is gedaald, naar aanleiding van cijfers van het AD. Wel waarschuwt fractievoorzitter Martijn Balster voor te veel optimisme: de overlast neemt toe en mensen melden nog te weinig. Signalen bereiken niet altijd de politie. Dat is een grote uitdaging de komende periode.”

De PvdA is ook bezorgd over de grote verschillen in de stad, bijvoorbeeld op de kans op een overval. Balster: je ziet bijvoorbeeld dat de kans op een overval in een wijk als Laak drie keer zo groot is als in Segbroek. Ik vind dat we daar heel kritisch naar moeten kijken. Dat vergt wellicht ook herprioritering door de politie.”
Vandaag publiceerde het Algemeen Dagblad de misdaadmeter. Gemeenten worden met elkaar vergeleken op de ontwikkeling van criminaliteit. In Den Haag is een goede ontwikkeling te zien, maar nog niet op alle fronten. Het aantal overvallen bleef de afgelopen jaren gelijk en de overlast neemt licht toe. Daar is verdere actie nodig.
Enkele weken geleden discussieerde de Haagse raad over de Haagse veiligheidsnota. De PvdA-inbreng vind je hier.