Door op 7 juli 2015

Sportnota: sport toegankelijk voor iedereen, in elke wijk

Afgelopen woensdag en donderdag spraken we over de Sportnota. De sportnota van PvdA-wethouder Rabin Baldewsingh legt een visie neer tot 2030. De PvdA-fractie is blij met de sportnota. Wij vinden dat sport voor iedereen, in elke wijk, toegankelijk moet zijn. Daarom zijn we enthousiast over de nieuwe koers om Hagenaars in wijken waar minder wordt gesport juist meer te laten sporten. Sport kan daadwerkelijk het verschil maken

Het voorstel sluit naadloos aan op hoe de PvdA-fractie sport als verbindend element tussen de Haagse bewoners ziet. Terug in de wijken, dichtbij de mensen georganiseerd met financiële mogelijkheden voor eigen (buurtsport)initiatieven. Prioriteit bij wijken waar bewoners minder sporten. De opmerkingen vanuit de PvdA fractie voor optimaal gebruik van sportvoorzieningen en terreinen in de stad komen goed terug. Dat kan de wachtlijsten terugdringen voor bijvoorbeeld hockey.

ADO in de Maatschappij is een goed voorbeeld van een organisatie die veel doet met sport in de wijk. Zij starten nu met een buurtsportvereniging in Moerwijk. De PvdA vraagt zich af of deze pilot samen met ADO worden uitgebreid naar meer wijken met een relatief lage sportdeelname.

Aandacht voor ‘nieuwe’ sporten

De PvdA heeft tijdens de bespreking van de sportnota aandacht gevraagd voor sporten die minder bekend zijn bij het grote publiek maar wel door vele stadsgenoten worden beoefend. Daarbij denkt de PvdA aan de van oorsprong Indiaase sport Kabaddi, Turks worstelen en cricket. In het Zuiderpark wordt bijna dagelijks door vele mensen cricket gespeeld. Een groot cricketevent is iets wat de PvdA ziet zitten en we kijken uit naar het eerste grote cricketevent in Den Haag.

Sport op school

De PvdA wil meer gymnastiekdocenten in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Voor de ons is sporten op school de kans om alle Haagse jongeren te bereiken. Dat is de garantie dat alle jonge Hagenaars tenminste 3 keer per week sporten en kennis maken met het plezier ervan. Sportclubs moeten actiever op scholen workshops verzorgen. Daarom hebben we de wethouder gevraagd op welke wijze de combinatiefunctionarissen de scholen goed bedienen.