Door op 17 augustus 2015

Op bezoek bij Wijkleerbedrijf Centrum & buurthuis de Mussen

Woensdag bezocht de PvdA-fractie samen met Tweede Kamerlid Grace Tanamal Wijkbleerbedrijf Centrum en buurthuis de Mussen. Het Wijkleerbedrijf Centrum begeleidt Hagenaars met een grote afstand tot de arbeidsmarkt vanuit een bijstanduitkering naar een baan in de thuiszorg of horeca. Bovendien behalen ze een MBO-diploma. We spraken met de ontwikkelaars van het programma, de begeleiders en de deelnemers tijdens de lunch. Het was een levendig gesprek over de informele zorg die de deelnemers leveren, de grote ontwikkeling die mensen tijdens zo’n jaar meemaken en de wijze waarop de gemeente met dit soort projecten omgaat. Wij waren onder de indruk van de wil van de deelnemers om verder te komen in de stad en de cijfers die tonen dat het een groot deel van de deelnemers ook daadwerkelijk lukt om het programma succesvol af te ronden. We kregen ook een wensenlijstje mee om als raadsfractie mee aan de slag te gaan. Daar gaan we zeker nog verder over spreken.

Vele van ons zijn zeer bekend met de Mussen. Maar het blijft nuttig af en toe bij te praten. Er is veel gebeurd in de Schilderwijk het afgelopen jaar en ook de Mussen heeft de afgelopen jaren een aantal verandering ondergaan. 1800 mensen doen hier wekelijks mee met de activiteiten: peuters, kinderen, jongeren en hun ouders komen hier spelen, leren en sporten. Dat doen ze met professionals maar ook met 70 vrijwilligers. Buurthuis De Mussen loopt met de vele activiteiten die ze doen, regelmatig op het tandvlees. Met de hulp van fondsen kan vaak wel veel met een korte termijn, maar de onzekerheid is vaak groot en vaak kunnen mooie projecten niet worden voortgezet. De uitgangspositie van bijvoorbeeld grote welzijnsorganisaties is dan wel eens jaloersmakend.

Wij spraken met de bekendste vrijwilligers: de Schilderswijkmoeders. Ze hebben terecht prijzen gewonnen met hun project waarbij ze geïsoleerde vrouwen uit hun isolement halen en waar nodig naar hulp en zorg bemiddelen. We waren onder de indruk van de verhalen die ze vertelde. We spraken over het feit dat veel Schilderswijkers nauwelijks de wijk uit komen, over het feit dat mensen van buiten de wijk nauwelijks wijk indurven, ver het beroerde imago van Jeugdzorg, over de kleine successen waarbij mensen door interventie van de Schilderswijk

Dit soort werkbezoeken inspireren ons in het werk van raadslid. Wilt u ons ook wat laten zien? Laat het vooral weten

moeders oplossingen vonden voor hun problemen en over de dromen van de Schilderswijkmoeders zelf en hoe we die kunnen waarmaken!

In gesprek met Schilderswijk Moeders in buurthuis De Mussen.

In gesprek met buurthuis De Mussen.

Op bezoek bij het Werkleerbedrijf in Den Haag Centrum.