Posthoorn: Herderslaan wil kap Hazelaars

door Lobke Zandstra op 20 augustus 2015
Foto Ivar Lingen
Als de gemeente Den Haag bomen wil kappen, weten bewoners niet hoe snel ze zich moeten verenigen om bezwaar aan te tekenen. Omgekeerd gebeurt het ook. In de Herderslaan in de Schilderswijk. Bewoners willen de zestien hazelaars kappen, omdat de bomen te groot zijn geworden.

Het straatcomité, bestaande uit Alex Bergman, Jerry Tetro, Joop Ton, Riet Bergman en Arina Ton maken zich ernstig zorgen over de bomen in de Herderslaan, een zijstraat van de Houtzagerssingel en de Hobbemastraat. De hazelaars zijn een doorn in het oog van de bewoners, stelt Alex Bergman. “Het doet erg pijn als je zo’n ding op je kop krijgt”, zegt hij wijzend naar een forse noot. Maar er is ook sprake van materiele schade. Zo liggen de stoeptegels schots en scheef door de boomwortels. “Maar de boomwortels tasten niet alleen de stoep aan, ook de drempel van een deur scheef was daardoor scheef komen te liggen. Een bewoner kon daardoor zijn deur niet meer openen”, vertelt Bergman.
De bomen worden al jaren eenzijdig gesnoeid, omdat de bomen anders in de dakgoten van de huizen aantasten. Bergman: “Ik geef die bomen nog tien jaar, maar daarna vallen ze om. Het gewicht is namelijk niet evenredig verdeeld.”De bewoners van de 130 jaar oude straat zijn overigens geen bomen-haters. “We willen niet minder of zelfs geen bomen. We willen alleen passende bomen”, legt Bergman uit. Deze bomen passen volgens de Schilderswijker niet in de Herderslaan, omdat deze slechts tien meter breed is. “Dit is al de smalste straat! Hoe krijg je het in je botte hoofd om in de smalste straat deze bomen te planten?”, vraagt hij zich hardop af.
“Andere omliggende straten, zoals de Gerard Doustraat en de Rubensstraat, zijn veertien of vijftien meter breed. Daar zouden de hazelaars van ons wel passen.” Maar Bergman weet ook dat het kappen van bomen gevoelig ligt in Den Haag.“Wethouder Boudewijn Revis ligt op dit moment onder vuur over zijn groenbeleid.” Hij weet ook dat het niet deze wethouder is geweest die de bomen heeft geplant, maar dat het stadsbestuur rond de jaren zeventig dat heeft gedaan. Wel heeft de wethouder volgens hem de belofte gedaan om de straat opnieuw in te richten.  “Dit jaar zou de riolering en gasleidingen worden vernieuwd, drempels worden aangelegd en authentieke straatverlichting worden toegevoegd, maar er verandert de komende jaren niets meer”, zegt hij somber. “Het geld is op.”
PvdA-raadslid Lobke Zandstra stelt vragen aan het stadsbestuur. Zij wil weten of het klopt dat de bewoners al jaren geleden hebben aangegeven dat de bomen te groot zouden worden en overlast veroorzaken. Daarnaast vraagt ze welke mogelijkheden de wethouder ziet om in overleg met de bewoners tot een oplossing te komen voor hun overlast.
CMwzl4oWwAA32J0.png-large
\CMwzlVsWUAAivff.png-large