Door op 12 januari 2016

Te smalle Haagse fietspaden leiden tot onveiligheid

De Pvda en GroenLinks hebben vragen gesteld aan het gemeentebestuur over de breedte van fietspaden. Uit onderzoek blijkt dat de fietspaden aan de Prinsegracht en de Laan van Hoornwijck smaller zijn dan wat de CROW-richtlijn voorschrijft. Deze richtlijn wordt in heel Nederland gebruikt om de veilige breedte van een fietspad te bepalen. In de periode van 2011 tot 2014 is volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) het fietsverkeer in Den Haag met 12% toegenomen.
GroenLinks en de PvdA hebben hierover vandaag vragen gesteld aan het college. PvdA-raadslid Lobke Zandstra: “We fietsen graag in de stad. Het is belangrijk dat dat veilig en comfortabel kan. Daarom hebben we de afgelopen jaren veel bereikt voor fietsers. Maar we zijn er nog niet.” Door de ambitie van Den Haag om het fietsgebruik verder te stimuleren is het te verwachten dat de groei zich doorzet. Met een toename van het aantal fietsgebruikers neemt de drukte op fietspaden toe. Daarom is het van belang dat de fietspaden breed genoeg zijn.
“We maken ons zorgen over de veiligheid van de Haagse fietsers. Het is fantastisch dat er steeds meer mensen gaan fietsen, het is aan de gemeente om ervoor te zorgen dat de fietspaden breed genoeg zijn.” Aldus Arjen Kapteijns, fractievoorzitter van GroenLinks Den Haag.
De afgelopen jaren zijn veel fietspaden geasfalteerd. Dat is goed nieuws, aangezien asfalt veel beter fietst dan tegels. De PvdA wil dat het college in kaart brengt hoeveel het zou kosten om ook de overige fietspaden te asfalteren. PvdA-raadslid Lobke Zanstra: “Om het aantrekkelijker te maken met de fiets naar de Haagse Markt en de Leyweg te gaan stemde de raad ermee in om het stallen in de Biesieklette overal de eerste dag gratis te maken.”

Klik hier voor eerdere blogs over de fiets in de stad