Door op 14 maart 2016

Haagse Energiebeurs en opening Loket Duurzaam Den Haag

Gisteren was in het Atrium de Haagse Energiebeurs. De Energiebeurs is voor iedereen in de stad die wat met duurzaamheid in zijn of haar eigen leefomgeving wil doen. En dat kan op vele verschillende manier, die op de Energiebeurs gepresenteerd werden.

Denk aan zuinige wasmachines, maar ook aan kleine tuinperkjes die je tuin of balkon groener maken. Zonnepanelen op het dak van je huis of groene stroom samen met je buren. Er zijn legio grotere en kleinere mogelijkheden om zelf duurzamer te worden.

Stichting Gered Gereedschap

Een mooi voorbeeld van een goed initiatief dat zich presenteerde op de Haagse Energiebeurs is Stichting Gered Gereedschap. Veel mensen gooien oud en verroest gereedschap weg, maar dit kan nog heel goed opgeknapt worden. Gered Gereedschap is een vrijwilligersorganisatie die oud gereedschap verzamelt, herstelt en verstuurt naar technische scholen en startende ondernemers in ontwikkelingslanden. Ze bieden hulp aan technici in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

IMG_4766Gereedschap is in veel ontwikkelingslanden niet of nauwelijks in goede kwaliteit en voor een betaalbare prijs voor handen. Gered Gereedschap heeft nu dertig werkplaatsen ‘geadopteerd’ en voorziet hun van goed gereedschap, dat in Nederland wordt ingezameld en opgeknapt. Per jaar verscheept de stichting zo’n 100.000 stuks gereedschap en 800 naaimachines. Een prachtig en duurzaam project!

Den Haag Fairtrade & Eerlijk Winkelen

Ook Den Haag Fairtrade en ‘Eerlijk Winkelen’ waren aanwezig op de Energiebeurs. Sinds vorig jaar is Den Haag eindelijk fairtradegemeente. PvdA-raadslid Jeltje van Nieuwenhoven heeft jarenlang bij verschillende wethouders er op aangedrongen dat Den Haag zich moet inzetten om Fairtrade gemeente te worden. Fairtrade Gemeente is een titel waar je hard voor moet werken. Den Haag heeft gezorgd dat in ruim 160 winkels, bedrijven en organisaties verschillende Fairtrade producten worden verkocht. Maar ook in de gebouwen van de gemeente Den Haag wordt eerlijke koffie en thee geschonken. Dit heeft grote gevolgen voor een heleboel mensen. Boeren die thee- en koffieplantages hebben wordt een eerlijke prijs aangeboden voor de goederen. En ook mensen die helpen met de verwerken en distributie krijgen eerlijk loon en goede werkomstandigheden.

image_5481019824Sinds vorig jaar is dat eindelijk gelukt. Den Haag is Fairtrade gemeente. De 59ste van Nederland. Dat is fantastisch nieuws. Tegelijkertijd is het belangrijk dat bewoners, organisaties en ondernemers ook hun steentje bij zullen dragen om Fairtrade zo breed mogelijk onderdeel te maken van de Haagse samenleving. Een mooi voorbeeld hiervan is de kaart van Eerlijk Winkelen. Hierop kan je precies zien bij welke winkels in Den Haag producten worden verkocht die Fairtrade zijn.

Loket Duurzaam Den Haag

Tegelijkertijd met de Haagse Energiebeurs werd door Duurzaam Den Haag het eerste Loket Duurzaam Den Haag geopend. Vanaf nu is er op de derde verdieping van de Centrale Bibliotheek een balie waar mensen concrete informatie kunnen krijgen over hoe ze duurzaamheid zelf kunnen toepassen in het dagelijkse leven.

image_5484294928

Waar ben je naar op zoek?