Door op 27 mei 2016

PvdA en HSP willen af van wirwar aan gemeentelijke zorgaanbieders

De PvdA en de Haagse Stadspartij willen af van de wildgroei aan tientallen zorgaanbieders waar Hagenaars zelf de beste uit moeten zien te kiezen. PvdA-fractievoorzitter Martijn Balster: “Waarom laten we mensen verdrinken in een keuzedoolhof van 60 zorgaanbieders? Gemeente, selecteer per stadsdeel nu de beste aanbieders en laat mensen kiezen uit de 5 beste zorgaanbieders voor hun wijk. Wel zo overzichtelijk. Dan krijgen mensen de beste zorg, geen middelmaat en gooi je ze niet plat met tientallen keuzes.”

Vandaag sprak de gemeenteraad over de eisen die gesteld worden aan zorgaanbieders die huishoudelijke hulp en begeleiding leveren, in het kader van de aanbesteding van de nieuwe Wmo. De komende maanden worden nieuwe contracten afgesloten zorgaanbieders voor de komende drie jaar. HSP-raadslid Fatima Faïd: “Nu heb je te maken met tientallen zorgaanbieders die allemaal een apart contract af moeten sluiten met de gemeente en mee moeten dingen naar de hand van de cliënt. Geld en tijd dat nu in een hoop bureaucratie en kleurenfolders gaat zitten, terwijl het ook naar goede zorg kan gaan.”

De PvdA en HSP zien liever dat de gemeente haar kwaliteitseisen opschroeft en alvast voorselecteert op de beste zorgaanbieders. Als Hagenaars toch een andere zorgaanbieder willen, dan kan dit geregeld worden via een PGB of via het ‘right to challenge’ (waarmee groepen bewoners samen de eigen zorg kunnen regelen als ze dat willen). We krijgen zo betere zorg, geleverd door partijen die echt met elkaar moeten samenwerken in de buurt. Bewoners, cliënten en sociale wijkteams bepalen dan wat goede zorg is.