Door op 12 september 2016

Gemeente volgens FNV in de fout met huishoudelijke hulp

De gemeente Den Haag gaat, net als driekwart van de andere gemeentes, in de fout met huishoudelijke hulp. Dat blijkt uit onderzoek van FNV Zorg en Welzijn.

Al eerder uitte de PvdA haar zorgen over het werken met zogenaamd ‘resultaatgericht indiceren’. Tot dit jaar hebben mensen recht op bijvoorbeeld 4 of 6 uur huishoudelijke hulp per week. Vanaf volgend jaar wil de gemeente gaan werken met veel vagere termen als ‘een schoon en leefbaar huis’. De PvdA vreest dat hierdoor schoonmaakhulpen onder druk komen te staan om huizen zo snel mogelijk schoon te maken zonder dat er tijd overblijft voor een praatje, en dat Hagenaars die schoonmaakhulp krijgen nergens aanspraak op kunnen maken wanneer ze niet tevreden zijn – ze hebben immers niet meer recht op een vast aantal uur huishoudelijke hulp.

Volgens het onderzoek is resultaatgericht indiceren in strijd is met de wet en recentelijke uitspraken van rechters. Bovendien stelt de FNV dat gemeenten dit doen onder het mom van bezuinigingen van het kabinet, maar inmiddels zijn een groot deel van de bezuinigingen teruggedraaid. Veel gemeentes, waaronder Den Haag, hebben zelfs geld over voor huishoudelijke zorg. De gemeente is dus aan zet om goede zorg te regelen voor Hagenaars die deze hulp nodig hebben. Daarom hebben we met de Haagse Stadspartij hierover opheldering gevraagd aan de wethouder.

Lees hier de schriftelijke vragen

Lees ook op Den Haag FM: “Ook Den Haag de fout in met huishoudelijke hulp”