Door op 5 september 2016

#PvdAZomertour Laak: Enthousiasme en frustratie liggen dicht bij elkaar

Eigenlijk altijd als we in Laak zijn, beginnen we met ‘koffie bij Kobus’. Kobus, het prachtige horecazaakje aan de Haagse Vliet in Molenwijk is de ideale plek om midden in de stad even de rust op te zoeken. De nieuwe eigenaar, die eerste de LunchBox had op de Binckhorst, houdt stevig vast aan het beproefde concept; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen de kans om te werken en zodoende ervaring op te doen. Een zaak van de wijk zelf, met regelmatig activiteiten georganiseerd met en in de wijk. Een prachtig succes, dat nog verder zal worden uitgebouwd!

Stuwstraat

Ondanks het vrolijke begin staan we nog geen half uur later chagrijnig te kijken naar de westkant van de Stuwstraat. De straat is ligt er op zijn zachts gezegd troosteloos bij. Alle bomen zijn verdwenen (want gekapt), het is er compleet versteend en behalve onkruid op elke hoek van de straat is er geen groen te vinden. Ook ligt er overal op straat rommel van lakse bewoners en mensen die ’s avonds op straat hangen. We spreken met een man die op het punt staat te verhuizen vanwege de slechte staat van de Laak1straat. Elke avond staan er vele mensen hangend rondom zijn slaapkamerraam op de begane grond. Hij kan er niet van slapen en aanschouwt ’s ochtends moedeloos de rommel rondom zijn huis. “Soms staan er wel 20 tot 30 jongeren rondom mijn huis te schreeuwen, soms kinderen van 12/13 jaar. Mijn huis wordt regelmatig bekogeld met eieren en al meer dan 10 keer is het zijraam bij de woonkamer gesneuveld”, vertelt de man ons geërgerd. “Ik heb ook vijf kinderen, maar zo laat mogen zij van mij echt niet op straat hangen”.

Als we verder de Stuwstraat inlopen zijn we ineens positief verrast. Eerder dit jaar is de andere kant van de Stuwstraat in samenwerking met de woningcorporatie flink opgeknapt. De huizen hebben nieuwe dakpannen, de panden zijn volledig geverfd en er is volop groen. Niet alleen de buitenkant wordt gedaan, alle woningen worden voorzien van (nieuwe) cv. Opknappen kost geld, maar de relatief kleine investering doet straten en wijken er veel goed. Het wordt tijd dat we hier meer energie in steken als stad.

Laak2

Praktijkschool
Ondanks de zomervakantie blijkt de deur van de praktijkschool van Esloo in Laak open te staan! De nieuwe directrice van de school heeft wel even tijd om met ons bij te praten en ons door de school rond te leiden. De praktijkschool zoekt, midden in Laak, steeds de verbinding met de wijk. Zo is er een speciale plek waar de bewoners van Laak hun fietsen kunnen laten opknappen. Zo kunnen de scholieren leren hoe zij dit moet doen en hebben de bewoners van de wijk een fietsenmaker dichtbij. We hebben afgesproken later in 2016 voor een uitgebreid bezoek terug te komen op de school.

Waar ben je naar op zoek?