Door op 21 september 2016

Zeeheldenkwartier: een wijk vol Haagse helden

Afgelopen zaterdag was de Haagse gemeenteraadsfractie op bezoek in het Zeeheldenkwartier. Een prachtige wijk tegen het centrum aan, gebouwd aan het einde van de 19e eeuw. Het is een gemengde wijk: oudere Hagenaars die er al jaren wonen, jonge gezinnen en studenten en starters. Een goed recept voor een levendige en bruisende wijk met talloze koffietentjes, restaurants, unieke winkels en leuke evenementen als het Zeeheldenfestival, Designkwartier en FeelGoodFest.

Maar er is meer in het Zeeheldenkwartier. We begonnen ons bezoek bij de Stichting Buurtbeheer- en Ontwikkeling. Eind jaren ’90 werd de stichting opgericht vanuit het idee dat mensen die moeilijk zelf werk kunnen vinden of weer aan de slag willen, in de wijk bezig kunnen met groenonderhoud. Inmiddels zijn ze actief in heel Den Haag en werken ze samen bouwbedrijf HABO GWW. Zo kunnen mensen voorzichtig de overstap maken naar regulier werk, door eerst een korte stage te doen, daarna voor een half jaar gedetacheerd worden om vervolgens volwaardig aan de slag te gaan bij het bouwbedrijf.

Vervolgens namen we een kijkje in moestuin het Welpje van Coöperatie Roggeveenstraat. De bewoners van de Roggeveenstraat hebben plannen om de Roggeveenstraat over te nemen van woningcorporatie HaagWonen en in eigen beheer te renoveren en verder te ontwikkelen. Ze zijn pioniers op het gebied van burgerparticipatie en zijn daardoor nog druk in overleg met de Rijksoverheid om de plannen te realiseren. De moestuin lag er in ieder geval prachtig bij: kinderen en ouders waren druk aan het tuinieren.

Dat gold ook voor de Zeeheldentuin vijf minuten lopen verderop in de wijk. Ook daar kunnen wijkbewoners een bak huren en hun eigen groenten en kruiden kunnen telen. Het is een welkome plek in de buurt waar kinderen kunnen spelen zonder dat ouders bang hoeven te zijn voor voorbij razende auto’s of trams. We kregen nog echte Zeeheldentuinappels aangeboden, maar we moesten snel door naar onze laatste bezoek. Voor die appels komen we zeker nog eens terug!

Via de Prins Hendrikstraat, Zoutmanstraat en Vondelstraat kwamen we uit bij Theaterschool Rabarber. Al dertig jaar worden hier onder de bezielende leiding van Rebecca van Leeuwen theaterlessen gegeven aan kinderen en jongeren. Ook op deze zaterdagochtend waren bijna alle studio’s bezet met de jongste kleuters tot jongeren die bezig zijn met de vooropleiding voor de toneelacademie.

We sloten de ochtend af op een terrasje op het mooi gerenoveerde stukje Veenkade. Het is goed om te zien dat er aan beide kanten van de kade, ook aan het begin van de Prinsestraat, veel leuke horecazaken zijn bijgekomen. Zo vormt dit stukje stad een mooi voorportaal van de misschien wel gezelligste wijk van Den Haag.

XIMG_8111 kopie

Waar ben je naar op zoek?