Door op 5 oktober 2016

Hoge zorgkosten laten zien: meer aandacht nodig voor gezondheidsverschillen

De PvdA is zeer verontrust over de gezondheidspositie van Hagenaars in de wijken Laak, Moerwijk en Transvaal/Rustenbrug. Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat deze wijken in de top 5 staan van Nederlandse wijken waar de hoogste zorgkosten worden gemaakt. De PvdA vindt de gezondheidsverschillen tussen de Haagse wijken, die hier aan ten grondslag liggen, onaanvaardbaar.

Helaas komen de cijfers niet als een verrassing. Eerder dit jaar bleek dat in sommige wijken mensen jaren korter in goede gezondheid leven en eerder overlijden. Een paar weken geleden bleek nog dat onder andere Moerwijk en Transvaal behoren tot de armste wijken van het land. Fractievoorzitter Martijn Balster: “In deze wijken wonen mensen die iedere dag te eindjes aan elkaar moeten knopen. Hagenaars die niet weten hoe of niet het geld hebben om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Of mensen die niet kunnen sporten omdat de contributie te hoog is, of te maken hebben met vocht en schimmel in hun huurwoning. Helaas is een logisch gevolg dat deze mensen vaker naar de huisarts moeten en een groter beroep doen op zorg.”

De PvdA wil meer aandacht voor gezondheidsverschillen in de stad en een betere inzet van geld wat beschikbaar is voor preventie en een gezonde levensstijl. “Het liefste zien we natuurlijk dat heel Den Haag is als Benoordenhout en Segbroek, waar de zorgkosten onder het landelijk gemiddelde liggen. Dat vergt aandacht, extra middelen en het stellen van heldere doelen.” aldus Balster. De PvdA vindt dat er veel meer geld naar preventie moet. Balster: “Door gemeente en zorgverzekeraars geld te laten bundelen en de enorme overschotten in de Wmo te gebruiken kunnen we een eind komen. Het is onacceptabel dat je in de ene wijk acht jaar korter leeft dan in de andere.”

Lees ook: ‘Drie Haagse wijken ontzettend duur voor zorgverzekeraars’

Waar ben je naar op zoek?