Zeeheldenkwartier voor één dag Heldinnenkwartier

Vandaag, op Internationale Vrouwendag, doopt de Haagse PvdA het Zeeheldenkwartier voor één dag om tot Heldinnenkwartier. “Als je door de stad fietst valt het op hoe weinig straten naar vrouwen vernoemd zijn, terwijl we genoeg historische heldinnen binnen en buiten Den Haag hebben om tegenop te kijken,” zegt PvdA kandidaat-raadslid Janneke Holman. Daarom heeft de PvdA de wijk opgesierd met alternatieve straatnaambordjes: het Prins Hendrikplein heet vandaag het Alexandrine Tinneplein, en de Zoutmanstraat de Rosa Parksstraat.

De PvdA vraagt hiermee aandacht voor de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Ook in 2018 verdienen vrouwen nog steeds honderden euro’s minder dan hun mannelijke collega’s, en voeren mannen op topposities binnen bedrijven en de overheid de boventoon. “De gemeente kan daarin een hoop doen, door zelf het goede voorbeeld te geven en hetzelfde te vragen van organisaties en bedrijven waarmee we samenwerken.” Maar volgens de PvdA kan er ook nog genoeg gebeuren in het Haagse straatbeeld: “Iedereen heeft wel eens gegoogeld naar een straat is vernoemd. Als die vaker vernoemd zijn naar vrouwen, kan dat meisjes ook weer inspireren om te weten dat niets onmogelijk is en hun dromen na te jagen,” stelt Janneke Holman, die zelf in het Zeeheldenkwartier woont.

De komende jaren zal Den Haag verder groeien en de PvdA wil 1 miljard investeren aan nieuwe, betaalbare en duurzame woningen. Al die nieuwe straten hebben ook een naam nodig. “Laat dit inspiratie zijn voor nieuwe straatnamen, bijvoorbeeld op de Binckhorst. Laten we daar zorgen voor een goede afspiegeling met straatnamen waar iedereen zich in herkent.”

Den Haag voor iedereen

De Haagse PvdA knokt voor de toekomst van onze stad en haar mensen. Zodat iedereen betaalbaar kan wonen. Zodat iedereen kans maakt op een goede baan en de zorg krijgt die ze nodig hebben. Voor een Den Haag voor iedereen.