Door Redactie op 31 oktober 2012

11 miljoen voor de Haagse Schilderswijk

Door Omroep West – De gemeente Den Haag trekt extra geld uit voor de Schilderswijk. Met 11 miljoen euro wil de gemeente de wijk veiliger, schoner en leefbaarder maken.

Met een speciaal actieplan voor de Schilderswijk worden schooluitval en overlastgevende en criminele jeugdgroepen aangepakt. Ook komt er gratis wifi in parken, is er ruimte voor stadslandbouw en wordt er een politiekeurmerk ingevoerd om de wijk een upgrade te geven.

‘Ondanks flinke inzet telt de Schilderwijk te veel werklozen en risicogezinnen. Er is te veel criminaliteit en te weinig bewoners spreken de Nederlandse taal’, zo stelt de gemeente. ‘Er zijn weinig redenen om er te wonen en het is te moeilijk om een vervolgstap te maken.’

Minder sociale huur
Daarom komt wethouder Norder met een actieplan om de Schilderswijk vooruit te helpen. Een van de doelen is dat het percentage sociale huurwoningen, waar veel mensen zonder baan wonen, terug te brengen van 72 naar 60 procent. Er moeten meer verschillende woningtypes voor terugkomen, bijvoorbeeld koop- en studentenwoningen.

Norder: ‘De Haagse Schilderswijk is een echte wereldwijk. Er wonen mensen uit alle windrichtingen van de wereld. Maar er zijn ook problemen. Deze zijn zo dominant dat de wijk zich niet kan ontwikkelen. Dat is voor mij onacceptabel. Ik geloof er in dat we met een gezamenlijke en gerichte aanpak samen met de bewoners en met de professionals de wijk vooruit kunnen helpen. Van krachtwijk naar kansenwijk, dat is de ambitie.’

Geïsoleerde vrouwen
Het steunpunt Sadr, dat geïsoleerde vrouwen in de Schilderswijk helpt, is blij met de nieuwe aanpak van de gemeente. ‘Voor het eerst in de jaren dat wij meedraaien, wordt er geluisterd naar de burgers zelf,’ zegt Kalima Salah van het steunpunt. “Het is fijn dat we niet meer vanuit de zijlijn hoeven toe te kijken.’

Niet iedereen is even gelukkig met de nieuwe koers. De raadsfractie van de PVV vindt het zonde van het geld. ‘Het geld zou gebruikt moeten worden om te handhaven, in plaats van te pamperen’, aldus raadslid Daniëlle de Winter.

(Bron: westlonline.nl, 30 oktober 2012)

De PvdA-fractie organiseert op zaterdag 24 november een “Schilderswijkconferentie” om het plan van het college te bespreken.

De redactie beheert de website en communicatiekanalen van de PvdA Den Haag.

Meer over Redactie