Martijn Blogt: Bij een keuze tussen hoog of betaalbaar kiezen wij voor het laatste

5 april 2019

Partijgenoten, Hagenoten, Hagenezen, Haagwezens!

Etnisch profileren, discriminatie? Dat kan niet in Den Haag!

Voor iedereen moet de politie je beste vriend zijn. Maar als dat niet zo voelt? Omdat je zo veel vaker dan je leeftijdsgenoten met een andere kleur, uit een andere wijk, wordt aangehouden? Mikal zette zich met NIDA en de Haagse Stadspartij in voor betere registratie van de reden van aanhouding door de politie. Kreeg helaas geen meerderheid. Maar wat wel lukte: we gaan per stadsdeel de tevredenheid over het politie optreden meten. Dat is echt winst. Lees hier de inbreng van Mikal.

Stadscentrum: bij een keuze tussen hoog of betaalbaar kies ik voor het laatste

Boven de 70 meter kan je niet betaalbaar bouwen. Hokjes, op 120 meter hoog, van 35 m2 voor 1500 euro straks. Dat moeten we niet willen. Ik heb het stadsbestuur gevraagd om keiharde garanties op betaalbare woningen. Die kwamen niet. Er zit beweging in, maar nee, gerust ben ik er niet op. Jammer, want bij een keuze tussen hoog en betaalbaar, kiezen wij voor het laatste.

Onlangs was ik bij het Platform Stad. Een denktank voor de stad over stedelijke ontwikkeling. Komen ontzettend veel betrokken mensen bij elkaar. In dit geval om samen na te denken over het nieuwe stadscentrum, het Central Innovation District. Ik stelde wat ik daar hoorde van experts, bewoners en partijen in het debat gisteren centraal: laat een kwaliteitsteam begeleiden, maak een participatieplan zodat bewoners worden gehoord en doe iets aan de mythe van betaalbaar bouwen boven de 70 meter. Het eerste lukte, kreeg een meerderheid, de laatste twee helaas niet. Lees er hier meer over.

Stemmen voor een nieuwe officiële bijnaam

Met Sjaak Bral jureerde ik deze week in het kader van onze namenwedstrijd voor het Central Innovation District. Drie namen bleven over nadat er op onze prijsvraag 76 inzendingen kwamen: De Haagse Buidel, het Kapsones Kwartier en de Tjoek Tjoek Zone. Ja, ludiek. Maar ook heel serieus. Want een Central Innovation District, met die naam, is niet een stadswijk voor iedereen. Omroep West was erbij en maakte een reportage van. Kijk ‘m hier! En stem hier voor jouw favoriet!

Moerwijk-Oost krijgt een opknapbeurt.

Ken je de flats vanaf station Moerwijk-Oost? Een boel gaan worden opgeknapt. 300 woningen gesloopt en herbouwd, er flinke renovatie plaatsvinden en er komen zo’n 500 woningen erbij. Op zich prima. Dat er van de 500 woningen extra geen enkele betaalbaar is, vinden wij niet verstandig. Sterker nog: Zuid West heeft een grote behoefte aan betaalbare woningen. Maar plannen om hier meer betaalbaar te bouwen, haalden het niet gisteren in de gemeenteraad. Wat wel lukte: we stelden voor aan de Twickelstraat, op de locatie van de school, betaalbare woningen toe te voegen. Daar zijn we enorm blij mee.

Onze Haagse helden: mensen van de Christiaanhof

Met Janneke deed ik dinsdag een bakkie in de Christiaanhof in Transvaal. Potje gekaart, gesproken met Hans en Hennie, de drijvende krachten en de aanwezige ouderen. Zo belangrijk, dat er plekken als deze zijn, waar eenzame ouderen terecht kunnen, om te kaarten, voor koffie en een praatje. Lees hier meer!

Erfpacht afschaffen, oliedom.

Deze week kwam het stadsbestuur ook met hun nieuwe grondbeleid. En helaas kiezen ze met dit beleid voor speculanten en beleggers, in plaats van betaalbare woningen. We gaan er ons scherp tegen verzetten. Lees hier mijn uitgebreide reactie!

Klachten over de jeugdhulp

Mikal stelde vragen aan het college nadat bleek dat het aantal klachten bij de jeugdombudsman spectaculair is toegenomen. We weten: de afgelopen jaren is geprobeerd de jeugdhulp lichter en passender te maken, maar er komen ook donderwolken op ons af. Er dreigt een groot tekort. Om kosten te drukken zal van alles worden geprobeerd. Maar nooit mag dat ten koste gaan van de zorg voor de jeugd. Wij maken ons zorgen en blijven het goed volgen!

Inbraken in Laak, doe er wat aan!

Een inbraakgolf rond de Goeverneurlaan, blijkt uit cijfers van de politie in Laak. Daar moeten de gemeente en politie meer aan doen, samen met de buurt. Mikal en ik hebben het stadsbestuur gevraagd meer opsporingscapaciteit in te zetten en meer te investeren in inbraakpreventie.

Meelopen met BuurtPreventieTeam Mariahoeve in de Landen

Woensdagavond liep ik mee met het buurtpreventieteam van het Wijkberaad Mariahoeve. Met zo’n 20 mensen de buurt door. Onveilige verkeerssituaties, gebreken in het wegdek, kapotte prullenbakken. Alles genoteerd, gefotografeerd en doorgegeven. Supergoed dat het gebeurt. Waardering voor alle actieve vrijwilligers!

Malafide uitzendbureaus voor arbeidsmigranten? Aanpakken!

Naar aanleiding van een reportage in het NRC vroegen we het stadsbestuur Voorneputten, een grote uitzendorganisatie, voor arbeidsmigranten aan te pakken. Zij vragen woekerhuren, innen boetes oneigenlijk. Dat moet echt stoppen. Lees hier onze vragen.