Door op 27 juni 2016

#1DenHaag, ook voor Hagenaars met een beperking

Afgelopen donderdag sprak de gemeenteraad over de nota ‘Sterk zijn Hagenaars met een beperking’, over hoe we Den Haag op alle denkbare manieren toegankelijker maken voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Het college heeft een aantal goede plannen: er komt meer aandacht voor mensen met een beperking met een niet-westerse achtergrond en licht verstandelijk beperkten. Ook zijn we blij om te zien dat het VN verdrag voor rechten van mensen met een beperking als uitgangspunt is genomen, die eerder dit jaar door de Tweede Kamer op initiatief van PvdA-kamerlid Otwin van Dijk werd geratificeerd door Nederland.

De gemeente heeft geld beschikbaar gesteld om openbare gebouwen toegankelijk te maken. Het is alleen onduidelijk hoeveel gebouwen hier daadwerkelijk toegankelijk mee kunnen worden gemaakt voor rolstoelgebruikers. Is het wel genoeg? En wat doet de gemeente aan de toegankelijkheid van winkels en restaurants? In Amsterdam subsidieert de gemeente aluminium oprijplaten waardoor rolstoelgebruikers, maar ook kinderwagens, makkelijker naar binnen kunnen. Bovendien zijn ze licht om op te tillen waardoor winkeliers ze makkelijk kunnen neerleggen en ’s avonds weer binnen kunnen halen. Dat zou ook een goed idee zijn voor Den Haag.

Daarnaast staat in de nota – terecht – dat voor mensen met een licht verstandelijke beperking de wereld door digitalisering en automatisering steeds ingewikkelder wordt. Hulp vragen moet steeds vaker via de computer door een lang formulier in te vullen met ingewikkeld taalgebruik. Daarom vroegen we eerder deze week aan de wethouder om haast te maken met het versimpelen van het webformulier voor een Wmo-aanvraag voor bijvoorbeeld hulp in het huishouden, dagbesteding en begeleiding. Hoog tijd dat de wethouder er eens serieus achteraan gaat om dit formulier simpeler en korter te maken: nu weerhoudt het veel mensen die zorg nodig hebben om de hulp te vragen.

Den Haag is wat betreft toegankelijk al een eind op weg. Toch moeten we in de gaten blijven houden dat we letterlijk en figuurlijk zoveel mogelijk drempels wegnemen. Op die manier wordt Den Haag nog meer een stad voor iedereen.