Betrek bewoners beter bij veranderingen in hun nabije omgeving

18 januari 2018
De gemeente doet niet genoeg om bewoners te betrekken bij veranderingen in hun nabije omgeving. Dat heb ik vandaag samen met D66 aangekaart bij wethouder Joris Wijsmuller. We komen daarom met een actieplan om bewoners beter te betrekken bij bestemmingsplannen en vergunningverlening. Dat presenteren we vandaag aan de wethouder.
Bewoners komen er vaak pas achter wat er in hun wijk gaat gebeuren nadat de beslissingen zijn genomen. Je moet actief op zoek gaan om erachter te komen wat er in je eigen buurt gebeurt. Dat getuigt van wel heel weinig inzet van de gemeente. Daarom is het belangrijk dat de gemeente actief bewoners inlicht over veranderingen in hun eigen buurt.
De actiepunten omvatten onder andere dat de gemeente in een vroeg stadium moet kijken wie ze moeten betrekken bij bestemmingsplannen en dat bestemmingsplannen in normale taal moeten worden gecommuniceerd. De partijen hopen dat bewoners een hoop teleurstelling achteraf bespaard blijft als bewoners actief worden betrokken bij hun omgeving. De actiepunten worden vandaag aangeboden in de commissie Ruimte.