Door op 20 juni 2012

Bibliotheek Schilderswijk blijft open

De Haagse PvdA-fractie is zeer tevreden dat het bibliotheekfiliaal in de Schilderswijk open blijft. De bibliotheekfunctie gaat over naar buurthuis De Mussen. Vorig jaar hebben wij bij het besluit over de bibliotheken de harde voorwaarde gesteld dat de vervangende voorzieningen gerealiseerd zouden zijn voordat er een bibliotheek sluit. Aan die eis komt de wethouder nu tegemoet. We zijn extra blij met De Mussen omdat daar ook de mogelijkheid blijft voor huiswerkondersteuning en een plek voor kinderen om rustig te lezen. In een wijk als de Schilderswijk is deze functie extra van belang vanwege de sociaaleconomische achterstanden.

Ook andere filialen zullen aan het eind van het jaar sluiten. Ook daar zijn alternatieven gevonden. We zijn blij dat er ook in Bouwlust, Moerwijk, Spoorwijk, Statenkwartier en Benoordenhout een alternatief is gevonden en er een buurtbibliotheek zal komen. De buurtbibliotheken zullen voornamelijk draaien op vrijwilligers. De PvdA-fractie is heel blij dat vrijwilligers bereid zijn deze voorzieningen te verzorgen in de stad. In januari 2013 zullen de buurtbibliotheken hun deuren openen. De PvdA-fractie zal kritisch blijven volgen hoe alle Haagse bibliotheken zich verder ontwikkelen.