Bij sloop en renovatie moet de huurder beter beschermd worden

26 april 2018

Bij sloop en nieuwbouw, of bij grondige renovatie, kunnen huurders niet in hun complex blijven. Logisch. Maar wat als je graag terug wil na sloop, in je eigen wijk of zelfs in het nieuwe complex? Heb je überhaupt zeggenschap over de woonomgeving die je verlaat en waar je zo aan gehecht bent geraakt?

Veel mensen zijn gehecht aan hun wijk, sommigen wonen er al tientallen jaren. Die kracht moet je niet weggooien, die moet je benutten. Daarbij zien we dat de bescherming van huurders in de praktijk niet altijd even goed is. Deels omdat de organisatiegraad soms te wensen over laat, deels omdat mensen rechten en plichten onvoldoende kennen. Dat kan anders.

De Haagse Partij van de Arbeid vindt dat huurders meer zeggenschap moeten krijgen bij grootschalige renovatie en sloop. Het Sociaal Statuut – dat tussen huurders en woningcorporaties tot stand komt – vat deze afspraken. Nu er een nieuw Statuut ligt, is het moment daar om zaken ook echt goed af te spreken. Met het onderstaande zevenpuntenplan, wil de PvdA de huurder in Den Haag echt een stem geven.

Wij gaan er vanuit dat de Haagse huurdersverenigingen, de Haagse corporaties en de gemeente samen serieus gaan kijken naar verbeteringen. Wij kijken uit naar een goed gesprek hierover. In het belang van alle huurders die zich betrokken voelen bij hun eigen woonomgeving.

Bekijk ons zevenpuntenplan hier >