Bomennota: Bomen zijn relaxed

Door Janneke Holman op 9 april 2021

Donderdagavond debatteerde de gemeenteraad over de bomen in de stad. In de Bomennota zijn een hoop goede plannen en ambities opgenomen om meer bomen in onze stad te planten, om ervoor te zorgen dat ze goed kunnen groeien en zo lang mogelijk kunnen blijven staan. Want, zoals het legendarische Nederlandstalige nummer luidt: bomen zijn relaxed. Ze zorgen voor een fijn leefklimaat, maken de stad mooier, maar zijn bovenal belangrijk voor flora en fauna, het klimaat, het tegengaan van hitte en het opnemen van regenwater. Daarom kwam raadslid Janneke Holman kwam met extra ideeën om de stad verder te vergroenen en meer bomen te planten.

Geef prioriteit aan versteende wijken

Vraag aan mensen welke wijken meer groen kunnen gebruiken, kijk naar de cijfers, en dan zie je dat de wijken rond het centrum, zoals de Schilderswijk en Transvaal als eerste een groene golf nodig hebben. Daarom wil Janneke dat er als eerste prioriteit wordt gegeven aan die wijken. Ook moet de Hoefkade zo snel mogelijk weer opgenomen worden in de Hoofdbomenstructuur van de stad: straten waar extra aandacht is voor bomen en groen, omdat deze straten groengebieden met elkaar verbinden, en zo zorgen voor fijne looproutes door te stad, maar bijvoorbeeld ook voor ‘snelwegen’ voor vogels en vleermuizen.

Haal meer uit boomspiegels

Niet alleen de boom zelf, maar ook het stuk grond onder de boom is belangrijk voor de vergroening van de stad. Het stuk onder de boom heet de boomspiegel. Nog te vaak wordt er standaard een metalen plaat onder de boom gelegd, terwijl de ruimte het toelaat om de ruimte om een óók te vergroenen. Daarom wil Janneke dat boomspiegels standaard met grond eronder worden worden opgeleverd, tenzij het echt niet anders kan (omdat het bijvoorbeeld onderdeel is van de stoep). Ook kan de gemeente actiever aan de slag om bewoners te stimuleren om een boomspiegel te adopteren.

Van fietsvlonders naar boomvlonders

Ken je de fietsvlonders? Dat zijn tijdelijke plateau’s met fietsparkeerplekken die een straat kan aanvragen als proef om te kijken of het bevalt om een parkeerplaats op te offeren voor meer fietsparkeerplekken. Waarom zouden we dat ook niet doen met bomen? Wereldwijd zijn er mooie voorbeelden te vinden van parkeerplaatsen die tijdelijk omgebouwd worden met boompjes, groen en bankjes. Als een straat het erover eens is dat het een goed idee is, dan kan de parkeerplaats permanent worden omgetoverd. Daarom vroeg Janneke of dat niet een mooi idee is voor Den Haag, in navolging van de fietsvlonders.

Waar staan de monumentale bomen van de toekomst?

Als we even nadenken, kennen we allemaal wel een paar monumentale, iconische bomen in de stad, zoals de Postzegelboom voor Paleis Noordeinde. Maar, waar planten we de monumentale bomen van de toekomst? De gemeente rekent nu op een levensduur van 60 jaar voor bomen. Want bomen kunnen ziek worden, of er is te weinig groeiruimte vanwege kabels en leidingen onder de grond, of een gebied wordt heringericht. Toch is het goed als we ook nadenken wat we in de stad over 100 jaar hebben nagelaten. Daarom riep Janneke op om bewust naar plekken te zoeken voor de monumentale bomen van de toekomst, bijvoorbeeld op de Binckhorst en het CID, en in de soortenkeuze daar ook rekening mee te houden.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman