Café Rood over verbetering van het Haagse onderwijs was een succes

23 september 2021

Café Rood over onderwijs op woensdagavond 22 september was een groot succes. PvdA Den Haag was vereerd Marjolein Moorman te ontvangen.  Zij is als wethouder Onderwijs, Armoede en Inburgering in Amsterdam bekend geworden door de serie Klassen op NPO.

Moorman en onderwijsprofessionals

Moorman heeft veel ideeën over de vraagstukken in het huidige onderwijs en ziet ook kansen. Marjolein vertelde hoe zij het in Amsterdam doet en ook na 2022 wil blijven doen. Ook gaf ze een advies naar de landelijke politiek. Zo pleitte ze voor gratis voorschoolse educatie. “Want elke euro die je in de jeugd investeert betaalt zich 10 x uit door minder criminaliteit, minder doublures enzovoort,” aldus Moorman.

Naast de wethouder waren er ook veel mensen uit de onderwijswereld aanwezig: directieleden, bestuursvoorzitters en de mensen voor de klas zelf. Ook de bezoekers uit de onderwijswereld in Den Haag toonden veel ideeën voor onze stad, hoe het beter kan. Veel mensen stelden vragen.  Ze wilden zich vooral door de politiek gehoord voelen; ze verzochten de politici in het onderwijs langs te komen en te vragen naar wensen en oplossingen.

Uitdagingen in het onderwijs

Mikal Tseggai, fractievoorzitter van de PvdA Den Haag, leidde de discussie. Met elkaar ging het gesprek over het enorme lerarentekort in Den Haag (op sommige scholen 22 %!), de toenemende ongelijkheid in kansen voor leerlingen – o.a. door de enorme toename van (dure) bijlessen – en de onvoldoende financiële beloning voor de mensen voor de klas, waardoor een huis in Den Haag nauwelijks mogelijk is. Iedereen was het er over eens dat het alarmerend slecht gaat met het onderwijs, tijd om de handen in één te slaan!