Coalitieakkoord: hier zijn we trots op

16 september 2022

Vandaag presenteren we samen met D66, VVD, GroenLinks en het CDA het Haagse coalitieakkoord 2022-2026: Voor een stad die tegen een stootje kanWe hebben hard geknokt voor een eerlijk en sociaal coalitieakkoord. Dat is gelukt, maar het was niet makkelijk. De aanpak van de problemen waar de stad voor staat vraagt eerlijke keuzes, lef en doorzettingsvermogen. Het akkoord mag er zijn. Hier lees je de belangrijkste resultaten

Bestaanszekerheid

De verschillen tussen arm en rijk in onze stad zijn groot. Te veel bewoners hebben te maken met armoede. Er zijn steeds meer kinderen die in armoede opgroeien. Dat is onacceptabel.

• We zorgen ervoor dat mensen in armoede de hulp blijven krijgen die nodig is, juist nu meer mensen in armoede dreigen te raken. Daarvoor is €11 miljoen extra beschikbaar. Een deel daarvan gaat naar gezinnen met kinderen in armoede
  • Er komen 1600 extra banen voor mensen die in de bijstand zitten. We helpen hen aan werk dat bij ze past, bijvoorbeeld met een STIP-baan als conciërge op school of gastvrouw in een wijkcentrum. Zo bieden we perspectief aan mensen. Hiervoor is €30 miljoen extra beschikbaar.
  • De gezondheidsverschillen in de stad zijn veel te groot. Mensen in Moerwijk zijn minder lang gezond dan mensen in het Benoordenhout. Daarom gaan we ruim € 6 miljoen per jaar besteden om dit verschil aan te pakken. Daarmee helpen we mensen gezond en fit te blijven.
  • Den Haag wordt de enige stad in Nederland met een opvang voor dakloze mensen die in de winter iedere nacht open is

Betaalbaar wonen in leefbare wijken

Goed en betaalbaar wonen in een leefbare wijk is ontzettend belangrijk. Onze wethouder Martijn Balster heeft er de afgelopen drie jaar voor gezorgd dat er in Den Haag weer goed en betaalbaar wordt gebouwd, dat misstanden worden aangepakt en dat in wijken met een achterstand extra is geïnvesteerd. Daar gaan we nog een schep bovenop doen. Ook de komende periode doen we er alles aan om wonen in Den Haag zo goed en betaalbaar mogelijk te maken.

• We gaan nog meer betaalbare woningen bouwen. Van alle nieuwe woningen wordt 30% sociale huurwoningen, 25% middeldure huurwoningen en 25% betaalbare koopwoningen. Dit betekent dat 80% van alle nieuwbouwwoningen onder deze aanpak valt, dat was tot nog toe 50%.
  • We gaan 10.000 woningen per jaar verduurzamen en isoleren, juist voor mensen die dat niet zelf kunnen betalen.
  • We trekken € 5,5 miljoen uit voor het aanpakken van huisjesmelkers en andere misstanden op de woningmarkt. De pandbrigade breiden we daarvoor flink uit.
  • We gaan door met onze huidige wijkaanpak in Duindorp, Moerwijk,  Zevensprong, Weimarstraat/Beeklaan en het Kaapseplein. Daarvoor is € 7 miljoen beschikbaar.
  • Er komt €22 miljoen beschikbaar voor andere wijken waar problemen zich opstapelen, zoals armoede, overbewoning, afval op straat en onveiligheid. Denk bijvoorbeeld aan het Laakkwartier
  • We investeren €22 miljoen in het Nationaal Programma Zuidwest. Samen met het Rijk willen we hoop en perspectief terugbrengen in Zuidwest.
  • Moerwijk en Benoordenhout krijgen definitief een bibliotheek. Er komen twintig nieuwe buurthuizen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en kinderen huiswerk kunnen maken.
  • Pleinen, parken en plantsoenen worden opgeknapt. Ook hier gaat het in totaal om € 22 miljoen. Er komt extra geld voor nieuwe sport en culturele voorzieningen. We investeren in meer bomen en groen, juist in wijken die nu versteend zijn.

Kansengelijkheid

We vinden dat iedereen in de stad een eerlijke kans moet krijgen. Hier gaan we mee aan de slag:

• We trekken € 4 miljoen per jaar uit voor een Taaloffensief voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal en met lezen en schrijven.
  • Ieder kind verdient gelijke kansen op school. Daarom pakken we het lerarentekort aan, gaan we onderadvisering tegen en zorgen we dat kinderen die extra hulp een aandacht nodig hebben, dit krijgen.
  • Kinderen en jongeren die jeugdhulp nodig hebben, moeten hierop kunnen rekenen. Maar het liefst voorkomen we dat kinderen en jongeren jeugdzorg nodig hebben. Daarom trekken we ruim €20 miljoen extra uit voor een Haags Preventieprogramma Jeugd. We trekken geld uit om te voorkomen dat jongeren het verkeerde pad op gaan en om onze succesvolle straatcoaches in dienst te houden.
  • Arbeidsmigranten wonen en werken nu vaak in nare omstandigheden. Daarom komt er een Programma ‘Verbetering Positie Arbeidsmigranten’ om de positie van arbeidsmigranten in de stad te versterken. Daarbij richten we ons ook op werkgevers in het Westland en uitzendbureaus.
  • We maken een vuist tegen discriminatie en uitsluiting. Discriminatie op de woningmarkt, op de arbeidsmarkt, in de horeca en in het onderwijs pakken we aan. We versterken Den Haag Meldt, waar mensen discriminatie kunnen melden.
  • Mensen die in de cultuursector werken, verdienen een eerlijk loon. Daarom trekken we hier extra geld voor uit.