Cultuur in de Wijk-prijs 2021 naar Huis van Gedichten

22 oktober 2021

Het Huis van Gedichten is in 2021 de gelukkige winnaar van de Cultuur in de Wijk-prijs. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt door de werkgroep Cultuur van de PvdA Den Haag.

“Het Huis van Gedichten brengt poëzie, spoken word en creatief schrijven bij leraren en kinderen via scholen in alle wijken. Hierbij werkt dit initiatief enorm goed samen met andere instellingen die al geworteld zijn in wijken,” zegt Willemijn van Gent, voorzitter van de werkgroep Cultuur. “Daarom verdient dit initiatief de prijs dubbel en dwars.”

Wijkinitiatieven verder helpen

De prijs bestaat uit duizend euro, afkomstig van een gulle erfgenaam. “Met deze prijs willen we initiatieven die zich richten op wijken belonen en verder helpen,” zegt van Gent. “Nu komt geld nog te weinig terecht bij de uitvoering onderaan de ladder. Dat is zonde want mooie initiatieven zoals deze maken de wijken beter.” Voor de prijs selecteert de werkgroep initiatieven uit eigen netwerk en die aangedragen worden voor de prijs. Vorig jaar ging de prijs naar het Haags Hiphop Centrum.

Opening cultuurseizoen

De werkgroep Cultuur reikt de Cultuur in de Wijk-prijs 2021 uit tijdens de opening van het cultuurseizoen op vrijdag 29 oktober. Naast de uitreiking bediscussiëren we de Fair Practice Code die moet gaan gelden in de cultuur. Ook heffen we het glas op de mogelijkheid om weer van cultuur te kunnen genieten na de pandemie.