Cultuur in de Wijk-prijzen uitgereikt

10 augustus 2021

Dankzij een erfenis mag de PvdA sinds 2018 ieder jaar een cultureel initiatief in de wijk blij maken met een schenking van €1000. Dit jaar mochten we na lang wachten de prijzen eindelijk uitreiken aan de winnaar van 2019, The Hague Street Art en de winnaar van 2020: Het Haags Hiphop Centrum. Ze waren dolblij toen we dit bekendmaakten tijdens het (online) Café Rood Cultuur op 17 november 2020.

Ondanks het feit dat de feestelijke overhandiging vanwege de lockdown even moest wachten, hebben we het geld wel meteen overgemaakt. Daar waren de beide initiatieven heel blij mee. Donderdag 3 juni 2021 was eindelijk het moment daar: de officiële overhandiging! Bülent Aydin als raadslid met portefeuille cultuur, Ab Waasdorp namens het bestuur en Willemijn van Gent als voorzitter van de werkgroep Cultuur gingen met bloemen en grote ‘cheques’ op bezoek bij de winnaars.

Het Haags Hiphopcentrum

Het Haags Hiphopcentrum (3HC) aan de van de Kunstraat was nu leeg. Maar mede-oprichter Peter Oostinga vertelde dat sinds kort de lessen weer zijn begonnen. Tijdens de lockdown hebben ze geëxperimenteerd met tutorials en filmpjes die de hiphoppers de kans gaven op eigen houtje aan de slag te gaan. Maar iedereen is opgelucht dat ze elkaar nu weer kunnen ontmoeten in de studio’s (voor dans en voor dj’s) en de gezellige huiskamer waar we de foto hebben gemaakt. Van het geld hebben ze een grafische computer kunnen kopen waar ze heel blij mee zijn. Klik even naar hun website om te zien hoe blij ze kinderen en jongvolwassenen maken met hiphopdansen.

The Hague Street Art

Daarna gingen we naar de Boomsluiterskade waar Yscha Werdmuller von Elgg en Nanne Boere van THSA op ons wachtten onder het enorme kunstwerk van L7Matrix. Ze vertelden dat de bewoners zelf hadden gevraagd om een werk van deze Braziliaanse graffitiartiest op de zijkant van hun pand. De prachtige kerkuil fladdert met flitsende kleurenpatronen, fleurt zo de saaie muur op en weerhoudt ‘wildspuiters’ van het plaatsen van minder fraaie uitingen.

Yscha vertelde dat ook zij enorm blij zijn met het geldbedrag. Ze sparen momenteel voor een elektrische bakfiets ter vervanging van het busje waarmee ze nu naar de kunstwerken rijden. Dat is effectiever en een schoner alternatief. Mocht die aanschaf toch niet haalbaar zijn dan gaan ze van het geld een eigen rolsteiger aanschaffen. Klik hier om een kijkje te nemen naar alle kunstwerken die de stad nu al sieren. We hopen dat er nog veel meer mooie kunstwerken in de stad mogen verschijnen!

Namens de Werkgroep Cultuur, Willemijn van Gent

Foto’s: Erwin van der Lem