Door op 17 april 2013

De PvdA deelt blijdschap medewerkers van het Haags veegbedrijf

De PvdA is verheugd dat het Haags veegbedrijf onderdeel van de gemeente blijft. De PvdA-fractie voelde niets voor het plan om het schoonhouden van de straten in de stad uit te besteden. PvdA-woordvoerder Rajesh Ramnewash: “Wij zijn trots op deze harde werkers! Ze horen bij de gemeente.”

Voor Hagenaars is zwerfvuil inmiddels ergernis nr. 1. “Dat zegt ook iets over ons eigen gedrag als Hagenaars. Want zwerfvuil komt niet aanwaaien en groeit ook niet vanzelf zoals onkruid. We veroorzaken het zelf. Gelukkig zijn er de vegers om onze rotzooi op te ruimen”, aldus Ramnewash. “Onze vegers staan om 4 uur in de ochtend op om op tijd te zijn voor hun eerste dienst die om 5 uur start en om 13 uur eindigt. Ze vegen 7 dagen in de week van Hollands Spoor tot aan het Lange Voorhout onze mooie stad schoon. Toeristen, expats, en alle Hagenaars vertoeven zo in een schone stad van vrede en recht.”

Uitspraken wethouder
De PvdA is verbaasd over de toon van de wethouder naar de straatvegers toe. Deze meldde dat de vegers harder, flexibeler en efficiënter moeten gaan werken. Ramnewash: “De toon van de wethouder heeft zijn eigen harde werkers geraakt. Van een wethouder verwacht de PvdA dat hij wat beter nadenkt voordat hij zulke uitspraken doet. Als de wethouder wil dat er slimmer en efficiënter gewerkt wordt moet hij de directie van het Haags veegbedrijf daarop aanspreken.”

Efficiënter werken
Het slimmer en efficiënter werken met ploegendiensten is nu al een feit blijkt uit een brief van de wethouder, zo stelt Ramnewash. “Deze werkwijze levert extra besparingen op die we de komende jaar in het kader van Operatie Schoon kunnen uitbreiden. Mijn fractie is benieuwd het plan van aanpak dat de wethouder heeft toegezegd in november dit jaar te zullen presenteren. Wij zullen dat proces kritisch volgen. Verder willen wij dat er extra inzet komt op drukbezochte plekken, zoals winkelstraten en de Haagse markt. Tot slot wil de PvdA weten of het nu ook mogelijk is om extra veegpersoneel aan te nemen, zodat Den Haag nog schoner wordt”, aldus Ramnewash.

De privatisering van het veegbedrijf is gelukkig van de baan. Dat is wel een felicitatie waard voor de werknemers van het veegbedrijf, voor de wethouder en voor alle Hagenaars.