Door Jeltje van Nieuwenhoven op 16 april 2012

Den Haag Fietsstad, ook op onze stations

Met enkele PvdA-leden bracht ik onlangs een bezoek aan alle fietsparkeergelegenheden bij het Centraal Station Den Haag. Wij zijn daar niet vrolijker van teruggekomen kan ik u melden. Dat heb ik dan ook maar gemeld aan de wethouder tijdens de commissiebehandeling.

Soms lijkt wel of degenen die, het meestal goed bedoelde, fietsbeleid uitwerken dit vanachter hun bureau doen en nooit eens op de fiets stappen om ter plaatse een kijkje te gaan nemen. Daarbij krijg ik het gevoel dat deze mensen een grote voorliefde voor leegte hebben en niet voor gebruik. Dat gevoel bekruipt je zichtbaar wanneer je het Koningin Julianaplein oprijdt.

Nu kan ik de wethouder precies gaan vertellen waar welk bordje moet komen en hoe precies te handelen, maar ik weet zeker dat de gemeente voldoende verstand en goede wil in huis heeft om dit goed te regelen. Als men maar vanuit de fietser denkt en niet vanuit het papier. Wees gerust, als de wethouder er niet uitkomt dan kan hij bij mij terugkomen en dan helpt de PvdA hem een handje.

Wat de PvdA betreft valt er veel te verbeteren voor fietsers bij het Centraal Station. Wij vinden het vreselijk jammer dat er geen mooie fietsparkeerruimte kan komen onder het Koningin Julianaplein (KJ-plein). Wat ons betreft is dit een tijdelijk feit, want wij blijven daarnaar streven. Helaas hebben ook wij het geld niet om dit op korte termijn mogelijk te maken.

Dit betekent dat de voorzieningen die er nu zijn sterk moeten worden verbeterd. Wij zien geen enkele reden voor de enorme leegte op het KJ-plein, zeker geen esthetische. De stallingsruimte daar kan dus wat ons betreft flink worden uitgebreid. Ook de fietsflat bij de Rijnstraat kan niet op warme gevoelens van de PvdA rekenen. Maar zolang hij er staat moet hij goed en gebruiksvriendelijk zijn. Dat betekent regen- en winddicht, met bredere in- en uitgangen, toegankelijke trappen en een goede verbinding met de treinen op diverse lagen. Aan de kant van het Prins Bernardviaduct zien wij graag een ingang voor fietsers.

De gemeente wil dat meer mensen zich met de fiets door de stad en van en naar de stations begeven. Dat moet je niet alleen willen, maar je moet het ook doen. Mogelijk maken dus. Maak het de fietsers zo makkelijk en prettig mogelijk in Den Haag. Ook en vooral op onze stations. Zorg voor voldoende goede parkeerruimte en geef duidelijk aan waar men wel en niet mag staan, bijvoorbeeld door middel van toezichthouders. Voer een actief en streng weesfietsenbeleid, maar verruim de handhavingsperiode voor foutparkeerders van een kwartier naar tenminste een uur.

De PvdA raadt de gemeente aan vooral samen te (blijven) werken met haar belangrijke bondgenoten in de stad, zoals de Fietsersbond en oplettende, kritische Haagse fietsers. Zij weten hoe het werkt en samen werkt beter.

Jeltje van Nieuwenhoven
Woordvoerder Fietsbeleid

De commissiebehandeling van dit onderwerp kunt u hier terugzien >>

Hier vindt u een fotoverslag van het werkbezoek van de PvdA >>