Door Jeltje van Nieuwenhoven op 11 mei 2013

Den Haag wordt Fairtrade Gemeente!

De PvdA is blij dat Den Haag er serieus werk van gaat maken om Fairtrade Gemeente te worden. Wethouder Henk Kool (PvdA) heeft dat tegenover de fractie bevestigd en vandaag, op Internationale Fairtrade Dag 2013, bekrachtigd met een twitterbericht.

“@Henk_Kool: Vandaag fairtradedag. Ook Den Haag gaat die richting op. Hard nodig!”

PvdA-fractievoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven heeft er bij de wethouder al langer aan op aangedrongen om Den Haag klaar te maken voor de Fairtrade-status. Van Nieuwenhoven: “Als internationale stad van Vrede en Recht ben je het aan je stand verplicht om bij te dragen aan een rechtvaardige wereld. Eerlijke handel maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Het is dan ook goed dat Den Haag nu de daad bij het woord gaat voegen.”

Van Nieuwenhoven hoopt dat bewoners, organisaties en ondernemers ook hun steentje bij zullen dragen om fairtrade zo breed mogelijk onderdeel te maken van de Haagse maatschappij.

Fairtrade
Fairtrade staat voor eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen voor hun product. En dat de omstandigheden waarin zij werken menswaardig zijn. Dus geen kinderarbeid. Geen extreem lange werkdagen. Met aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen.

Procedure
Om het predikaat Fairtrade te krijgen moet een gemeente aan zes voorwaarden voldoen, waaronder het formeren van een lokale werkgroep, het opnemen van fairtrade in beleid en handelwijze van gemeente en gemeenteraad, een voldoende mate van fairtrade-aanbod in winkels en horeca naar rato van aantal inwoners, gebruik van fairtradeproducten door lokale organisaties en bedrijven en een mediacampagne.

De Partij voor de Dieren stelde eerder ook vragen over Den Haag als Fairtrade Gemeente.

Meer informatie over Fairtrade Gemeenten en Internationale Fairtrade Dag vind je op http://www.fairtradegemeenten.nl/

Jeltje van Nieuwenhoven

Jeltje is Raadslid en kandidaat-raadslid voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Ze heeft een grote staat van dienst in de politiek. Zo was ze 23 jaar Kamerlid, waarvan vier jaar Kamervoorzitter. Op 74-jarige leeftijd sluit zij haar indrukwekkende carrière af, na acht jaar gemeenteraadslid in Den Haag. Met liefde blijft ze haar partij ondersteunen,

Meer over Jeltje van Nieuwenhoven