21 maart 2017

Discriminatie en racisme: NO WAY!

Discriminatie en Racisme pakken we keihard aan. In onze stad mag het niet bestaan dat mensen worden uitgesloten. De stad is van iedereen, waar je ook woont, wie je ook bent, wat je ook vindt en wat je ook doet. Daarom strijden we samen elke dag tegen uitsluiting. Voor een stad waarin iedereen elke dag zichzelf kan zijn.

Hieronder een aantal maatregelen om alle vormen van discriminatie en racisme te voorkomen. Maar jij hebt vast ook nog goede ideeën. Deel ze met ons! Je kan ons mailen op [email protected] of gewoon whatsappen op 0630860570. We horen graag van je. Want we doen het samen! Samen knokken we voor #1DenHaag

Anoniem solliciteren: iedereen een eerlijke kans!

Als je bij de gemeente Den Haag solliciteert, solliciteer je anoniem. Dat wil zeggen dat je naam, geboorteplaats en geboorteland in je cv onleesbaar worden gemaakt. Op die manier word je beoordeeld op wat je kan en niet op wie je bent. Wel zo fair!

Hier vind je meer over Anoniem Solliciteren in Den Haag.

Netwerk Den Haag Inclusief: werkgevers nemen hun verantwoording

In het netwerk Den Haag Inclusief komen werkgevers bij elkaar om te zorgen dat ze een divers beleid voeren. Zo telt ook gewoon iedereen mee. Iedereen in de stad verdient een gelijke kans op de arbeidsmarkt. Maar dat gaat niet vanzelf, daarom neemt de gemeente initiatief om dat te verbeteren. Maar we vragen ook wat bedrijven zelf. Het vraagt volle inzet van iedereen: van migranten die hun kansen moeten pakken en van werkgevers en collega’s die kansen moeten bieden. Met Den Haag Inclusief wordt bewuste of onbewuste uitsluiting op de arbeidsmarkt voorkomen.

Check hier meer over Den Haag Inc.

Aandacht voor discriminatie LGBTQI

Uitgescholden worden of zelfs erger vanwege de seksuele voorkeur: not done. Nooit. Er moet duidelijk aandacht zijn voor discriminatie van LGBTQI’s. Dus niet alleen voor homo’s en lesbiennes, maar zeker ook voor trangenders, biseksuelen, questioning, queers en mensen met een interseks-conditie. Daar hebben we een duidelijk punt van gemaakt.

Check het hier.

Horecazaken die mensen weigeren? Twee weken dicht!

Het is echt niet normaal dat mensen die niks geks doen geweigerd worden bij de deur van een horecazaak omdat ze aan bepaald plaatje voldoen. Mensen zijn geen plaatjes. Als iemand rottigheid uithaalt, dan weiger je die of gooi je die er uit. Maar je kan mensen niet op hun gezicht beoordelen: daarmee discrimineer je. Als horecazaken denken dat ze mensen op grond van hun huidskleur kunnen weigeren, dan verdient dat stevig ingrijpen. Twee weken dicht om na te denken en je deurbeleid aan te passen.

Check ons bericht op AD.nl  over deurbeleid en discriminatie.

Etnisch profileren: nee bedankt!

De politiek doet in Den Haag goed werk. Maar mensen aanhouden op basis van hun huidskleur of uiterlijk: nee bedankt. Dat is absoluut onacceptabel. Daarom maken we al jarenlang een stevig punt hiervan: pak etnisch profileren aan. Als je wordt aangehouden en je weet dat dat is vanwege je achtergrond, doet dat megaveel pijn. Beoordeel mensen op hun daden, niet op achtergronden!

Lees hier meer over etnisch profileren.

Word je gediscrimineerd: meld het!

Melden van discriminatie is echt super belangrijk. Alleen op die manier kan je ook gericht discriminatie voorkomen de volgende keer. Bovendien moet degeen die jou discrimineert aangepakt worden.

Discriminatie melden kan je hier doen.

Hoi, je hoort erbij.

Het moge duidelijk zijn. We vinden dat iedereen erbij hoort, zonder enige vorm van uitzondering. Niemand mag het gevoel hebben er niet bij te horen. Dat gaat door merg en been. Samen strijden we tegen racisme en discriminatie. Want we zijn samen Den Haag. Samen #1DenHaag, die mooie stad achter de duinen. Van ons allemaal.