Een oproep aan de coalitiepartijen

19 september 2019

Aan de fractievoorzitters en afdelingsvoorzitters van VVD, GroenLinks, Hart voor Den Haag / Groep de Mos en D66

Den Haag, 19 september 2019

Beste collega’s,

Vorige week presenteerde het Haagse college de begroting voor volgend jaar. Uitdagingen en keuzes genoeg voor onze mooie stad. Het houdt ons allen dag en nacht bezig. Over uw inzet voor onze stad is geen enkele twijfel.

Waar ondergetekenden zich grote zorgen over maken, is hoe wordt omgegaan met de financiële tegenvallers, die voor een groot deel zijn ontstaan door stijgende kosten voor zorg- en jeugdbeleid. Den Haag vangt de ontstane tekorten – na aftrek van een tegemoetkoming van de rijksoverheid – ruim 23 miljoen euro in 2020 en ruim 34 miljoen euro in 2021 en de jaren daarna, volledig op met een bezuiniging op jeugd, welzijn en zorg. Deze bezuiniging komt bovenop de eerder doorgevoerde besluiten om te snoeien in het welzijnswerk (20 miljoen) en investeringen in de wijkaanpak, jeugdwerkloosheid en zorg & welzijn uit de vorige raadsperiode, te stoppen. Tegelijkertijd houdt het stadsbestuur vast aan het streven dat de gemeentelijke lasten zo laag mogelijk moeten blijven. De rekening wordt daarmee neergelegd bij de mensen die juist alle aandacht en zorg nodig hebben. De sterkste schouders worden ontzien.

Den Haag groeit snel: qua inwonertal en ook economisch. Veel mensen profiteren van de groei van de economie. De economie van Den Haag groeit harder dan die van Amsterdam en Utrecht en de waarde van Haagse woningen nam sinds de crisis met 60 procent toe! Tegelijkertijd komen veel Hagenaars niet mee. Denk aan de vele kinderen in armoede, of aan starters op de woningmarkt die nauwelijks aan een betaalbaar huis kunnen komen. Er zijn tal van uitdagingen voor de toekomst, waar we niet omheen kunnen. Den Haag loopt fiks achter in de verduurzamingsopgave die we onszelf hebben gesteld. Er moet nu echt wat gebeuren aan meer en beter openbaar vervoer, willen we voorkomen dat Den Haag dichtslibt. Onze partijen zullen het over deze uitdagingen niet oneens zijn.

De gemeente Den Haag doet voor het opvangen van de financiële tekorten en de grote uitdagingen waar de stad voor staat uiteraard een beroep op de rijksoverheid voor meer geld en meer inzet. Dat is ook nodig, bijvoorbeeld voor betaalbare woningbouw, die nauwelijks van de grond komt omdat de Haagse corporaties gewoonweg niet meer kunnen dan ze nu doen. En ook de uitdagingen voor het openbaar vervoer kunnen we als gemeente niet alleen oplossen. Daarom onze steun voor het beroep op de rijksoverheid. Maar een stad die niet bereid is zelf te investeren en de eigen bewoners die het meest profiteren van de economische groei, hier op aan te spreken, spreekt met twee monden.

Wij kunnen samen ook andere keuzes maken. De Haagse PvdA doet dan ook een dringend beroep op uw partijen om de eenzijdige bezuiniging op mensen die onze steun keihard nodig hebben, te heroverwegen. Wij vragen u deze brief dan ook met uw achterban te bespreken. Er zijn echt alternatieven. Den Haag heeft een lange traditie van investeren in één toekomst, in een ongedeeld Den Haag. Er zijn tal van financiële oplossingen denkbaar – waaronder een verhoging van de gemeentelijke lasten, zoals de ozb en de bouwleges –
waarmee we kunnen voorkomen dat de rekening eenzijdig terecht komt bij de mensen die het al moeilijk hebben.

Een stad als Den Haag, die in veel opzichten groeit en bloeit, mag nooit een stad van twee werelden worden. Wij hebben met elkaar de plicht er voor te zorgen dat iedereen profiteert van de groei en de welvaart die we met elkaar voortbrengen. Wij zijn ervan overtuigd dat dat kan door de lasten eerlijk te verdelen. Begin november 2019 stemt de gemeenteraad pas over de begroting voor volgend jaar. Uw partijen hebben dus ruim de tijd om terug te komen op de keuzes die nu voorliggen. Laten we over coalitie-oppositie verhoudingen en onze eigen schaduw heenstappen.

We zien uw constructieve reactie graag tegemoet en hopen op uw uiterste inspanningen om de plannen bij te stellen.

Met vriendelijke Haagse groet,

Martijn Balster
Fractievoorzitter PvdA Den Haag

Paulien van der Hoeven
Afdelingsvoorzitter PvdA Den Haag

Lees hier de brief van de Haagse PvdA aan de coalitiepartijen.