Eerlijke en sociale begroting maar zorgen over nodige investeringen lange termijn

9 september 2021

De begroting voor aankomend jaar is volgens de PvdA Den Haag sociaal en eerlijk, maar heeft geen rek. Daarom maken we ons toch zorgen over de lange termijn. Dan zijn namelijk forse investeringen nodig op woningnood, energietransitie en zorg.

“We zijn bang dat we op lange termijn alsnog geld tekort komen en vooral de kwetsbaren in onze samenleving dit gaan voelen,” aldus fractievoorzitter Mikal Tseggai. Daarom hamert ze bij wethouder Mulder (VVD) op lobby voor meer geld van het Rijk voor wonen, duurzaamheid, ons vangnet, kwetsbare jeugd en onze wijken. “Vooral de buitenruimte moet echt opgeknapt worden. In veel wijken ligt er nog te veel afval en voelen bewoners zich nog niet veilig. Zo glijdt een wijk af en dat mogen we niet laten gebeuren.” Gelukkig heeft de PvdA Den Haag met het college extra geld vrij kunnen maken voor het ophalen van afval in het weekend. “Ik hoop dat dit het probleem zal verhelpen.”

Participatie

Voor ons is het belangrijk om op te komen voor de mensen en wijken die het zwaar hebben. Daarom zijn we blij met extra investeringen die onlangs zijn gedaan in participatie. “Zo hebben we meer geld losgekregen bij het Rijk voor Zuidwest, urgentieverklaringen voor mensen die tussen wal en schip raken, 24-uurs opvang voor jongeren en jonge statushouders.”

De commissie bespreekt de begroting 27 oktober en de gehele gemeenteraad doet dit in november.