Door op 23 december 2014

Fietsen in de stad

Woensdag 3 december fietste ik samen met onder andere Wil Bianchi en Daan Goedhart van de Fietsersbond door Den Haag. Het was een ijzige ochtend met zelfs een paar sneeuwvlokken. Het blijft goed om met elkaar te kijken naar de inrichting van de stad en de uitwerking van herinrichting voor fietsers. Pas als je er zelf fietst, zie je hoe ongelukkig soms een plek kan zijn: te hoge randjes, te scherpe bochten, te kleine opstelplaatsen, paaltjes die te dicht op het fietspad staan, etc.

Voorbeelden

Zo liggen de putdeksels op de Prinsegracht veel te diep en is er op de kruising Prinsegracht / Lijnbaan veel te weinig ruimte voor fietsers om te wachten voor de verkeerslichten. Een ander interessant voorbeeld is de slechte kwaliteit van het wegdek op het fietspad op de Mient. Wortel opgroei zorgt hier voor overlast en op veel plekken is te zien dat er herstelwerkzaamheden zijn gedaan. Het wordt tijd voor een echte opknapbeurt voor het hele fietspad!

De rotonde op de kruising Groen van Prinsterenlaan / Alberdastraat is opgeknapt, maar duidelijk niet gezien vanuit het oogpunt van een fietser. Er zijn rare hoekjes en er is geen voetpad naast het fietspad de wijk in, waardoor fietsers moeten afremmen voor voetgangers.

In Loosduinen stuitten we onder andere op onnodige heuveltjes. Die regelen niets, maar maken wel de kans op zogenaamde eenzijdige ongelukken groter. Dat laatste geldt voor meer plekken in de stad waar trappers achter randjes kunnen blijven hangen of omdat fietser tegen randjes op kunnen botsen. Het vraagt echt een oplettend oog van de uitvoerders, om nieuwe bestrating fietsvriendelijk in te richten.

Obstakels zoder nut

De Mient verdient een opknapbeurt, veel zichtbaar herstelwerk. Dit is een van de betere stukken

Rotonde met afslag waar voetgangers het fietspad op moeten

We zagen nog veel meer. U ziet deze en andere plekken natuurlijk zelf ook in de stad. Schroom niet om deze plekken te melden bij de gemeente, de fietsersbond of bij ons.

Voor meldingen nodigen we u graag uit op een van de onderstaande links: