Geef daklozen begeleiding en hulp in plaats van boetes

21 januari 2021

Boetes in plaats van begeleiding en hulp. Nog steeds worden Haagse daklozen geconfronteerd met boetes als zij bijvoorbeeld buitenslapen of wildplassen. Een volstrekt averechts en onzinnig beleid dat zo snel mogelijk moet stoppen. Dakloze mensen kunnen de boetes immers niet betalen en raken zo nog dieper in de schulden. Dus de situatie voor de daklozen verbeter je er niet mee, sterker nog: die wordt verslechterd. Twee jaar geleden trok ik ook al aan de bel over dit handhavingsbeleid, maar tot mijn schrik blijkt er weinig veranderd sindsdien.

34 keer op de bon in één maand. Zoveel boetes kreeg een Haags stel voor het slapen onder een brug. En dat is maar een van de schrijnende voorbeelden van het boetebeleid van de gemeente ten opzichte van daklozen. Het is dan ook terecht dat het Straat Consulaat dit aankaart en dat burgemeester Halsema in Amsterdam heeft uitgesproken slapende daklozen niet onnodig te beboeten.

Het probleem los je namelijk niet op met boetes. De gemeente zou juist in moeten zetten op betere (nood) opvang voor daklozen en op de lange termijn genoeg betaalbare woningen, zodat niemand meer op straat hoeft te slapen. En geef daklozen begeleiding in plaats van boetes, begeleiding naar opvang en zorg. Dat helpt hen veel meer dan een boete waarmee ze nog verder in de problemen raken.

Daarom heb ik samen met collega’s van GroenLinks, SP, HSP, ChristenUnie/SGP, Partij voor de Dieren en D66 opnieuw schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur. Zie de vragen hier.

PvdA-raadslid Janneke Holman