Door op 14 juli 2017

Gemeente aan zet om bed-bad-brood en begeleiding nu écht goed te regelen

De gemeente Den Haag moet een permanente 24-uurs bed-bad-brood voorziening voor ongedocumenteerde asielzoekers realiseren. Dat schrijven verschillende organisaties uit de maatschappelijke opvang in een plan dat zij eerder deze week naar de gemeenteraad stuurden. De PvdA is blij met dit initiatief, en vraagt wethouder Karsten Klein dit direct op te pakken. PvdA-fractievoorzitter Martijn Balster: “Het is niet meer dan humaan om ervoor te zorgen dat mensen, ook al zijn ze uitgeprocedeerd of in afwachting van hun verblijfsstatus, ergens kunnen slapen, eten en douchen. Gelukkig doen we dit nu in Den Haag, maar het kan echt nog veel beter.”

Uniek aan het plan van Ondersteuningsgroep Koekamp, Sacramentskerk, Zilverstaat, waaronder de Stichting OKIA en de Interculturele Stichting Salaam is de toevoeging van de vierde ‘b’, dus het bieden van bed-bad-brood én begeleiding: “Nu worden mensen overdag nog aan hun lot overgelaten. Het organiseren van begeleiding op juridisch, medisch en maatschappelijk vlak en een goede dagbesteding, zoals vrijwilligerswerk of een stage, is juist de kracht van dit plan. Dit zorgt voor een stabiele omgeving vanuit waar mensen zich kunnen focussen op hun toekomst, of die nu in Nederland, in het land van herkomst of elders is.” ​

In november strandden de onderhandelingen tussen staatssecretaris Klaas Dijkhoff en gemeentes over de door het Rijk gefinancierde bed-bad-brood-regeling. Als antwoord daarop staken veel gemeentes de hand in eigen boezem door zelf de opvang te betalen, zoals in Groningen. Ook Den Haag beloofde de opvang voort te zetten: “Ik hoop dat de wethouder nog steeds achter zijn woorden staat dat we niemand op straat zetten. Dat is inderdaad het absolute minimum, maar de huidige opvang is aan verbeteringen toe, zoals meer privacy, goede begeleiding en een nuttige dagbesteding. De opvang aan de Zilverstraat was een noodoplossing, nu is het tijd dat we dit écht goed gaan regelen in Den Haag.”