Door op 21 november 2013

Ervaringstour door de Schilderswijk

Op donderdag 14 november heb ik samen met raadscollega’s meegedaan aan een door Voorall vanuit de Schildershoek georganiseerde ervaringstour. Het is een confronterende ervaring om je in een rolstoel, met rollator of met hulphond door de wijk te begeven. Veel meer dan voor mobiele mensen, kan een fout geparkeerde fiets of verzakte stoeptegel een onneembare hindernis worden. Gelukkig blijkt de gemeente in staat om kleine ongemakken – na melding – snel aan te pakken. Deze oplossingen bieden meestal ook verlichting voor mensen met een kinderwagen.

Den Haag FM liep ook mee met de tour. Hieronder heb ik hun bericht geplaatst met de bijbehorende reportage.

————————————————————————————————————

Over de ervaringstour hebben we met vier andere politieke partijen deze schriftelijke vragen gesteld:

Daarnaast heb ik met D66 naar aanleiding van de tour vragen gesteld die specifiek gaan over de situatie op het Jacob van Campenplein:

————————————————————————————————————

Gemeenteraadsleden in rolstoelen door Schilderswijk
Haagse gemeenteraadsleden zijn donderdag in rolstoelen en scootmobielen op pad geweest door de Schilderswijk.

Doel was zelf te ervaren hoe rolstoelvriendelijk Den Haag is en welke problemen mensen met een beperking onderweg tegenkomen. Ook liepen twee mensen met een visuele beperking mee. De tocht werd georganiseerd door Voorall, de belangenorganisatie voor Hagenaars met een beperking. Leden van CDA, D66, Groen Links, PvdA en VVD deden mee.

Tijdens de tocht kwamen de rijdende raadsleden een aantal hindernissen tegen. Bij elke hoek van de straat konden rolstoelgebruikers alleen via de verlaagde gedeelten de stoep af. Dit vroeg om zeer nauwkeurig manoeuvreren. Dat was ook het geval bij de hekjes bij de ingang van de speeltuin. Daarnaast maakten op de stoep geparkeerde fietsen en scooters de doorgang soms erg krap en in een geval zelfs onmogelijk.

Luister via onderstaande link naar een reportage over de ervaringstour door de Schilderswijk.

15-11-13-ERVARINGSTOUR-REPO.mp3

Bron: www.denhaagfm.nl

Waar ben je naar op zoek?