Haagse PvdA: Bied zwemles aan kinderen vanaf vijf jaar aan

24 februari 2020

De Haagse PvdA wil dat gemeentelijke zwembaden zwemles gaan aanbieden voor kinderen vanaf 5 jaar oud. Op dit moment kunnen kinderen pas zwemles volgen als ze 6 jaar oud zijn. Wat betreft fractievertegenwoordiger Samir Ahraui moet die leeftijd naar beneden. “Alle kinderen moeten veilig kunnen zwemmen als ze van de basisschool vertrekken. Uit onderzoek blijkt dat de beste leeftijd om te beginnen met zwemles tussen de 5 en 7 jaar is. En ondertussen heeft slechts 37% van de 11- tot 16-jarigen een zwemdiploma. Dat moet echt beter. Laat kinderen daarom als ze 5 jaar worden al beginnen met zwemles. Zo maken we de komende generatie zwemklaar, want elk kind zonder zwemdiploma is er een te veel.”

Volgens Ahraui is het juist in een waterrijke omgeving als Den Haag extra belangrijk dat kinderen zich in het water kunnen redden. Daarom moet zwemles zo laagdrempelig zijn en voor iedereen toegankelijk. Ahraui: “Afgelopen jaren is er al veel verbeterd, maar we zien dat er nog steeds veel kinderen zonder diploma zijn of die door lange wachtlijsten zijn pas op late leeftijd beginnen. En helaas blijkt dat kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben, ook minder vaak hun vervolgzwemdiploma halen. Dat moet echt anders, want ieder kind moet kunnen zwemmen. De gemeente draagt hier echt een deel van de verantwoordelijkheid voor.

De Haagse PvdA wil via schriftelijke vragen van het stadsbestuur weten hoeveel kinderen de basisschool verlaten zonder zwemdiploma en welke factoren hier een rol bij spelen, om zo het probleem aan te pakken. Volgens de PvdA kan de gemeente op korte termijn al stappen zetten door de leeftijd waarop kinderen zwemles mogen volgen, te verlagen. Ahraui: “Het is bewezen dat kinderen het best leren zwemmen vanaf 5 jaar. Laten wij dan zo snel mogelijk de gemiddelde leeftijd waarop kinderen lessen kunnen volgen en hun diploma halen, verlagen.”