Haagse PvdA diep geschrokken door discriminatie op woningmarkt en eist maatregelen

9 februari 2021

De PvdA in de Haagse gemeenteraad is diep geschrokken van de resultaten uit het onderzoek naar discriminatie op de woningmarkt en eist harde maatregelen. Uit het onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau RIGO blijkt dat drie op de vijf verhuurmakelaars in Den Haag bereid blijkt om te discrimineren op basis van migratieachtergrond en seksuele geaardheid.

Fractievoorzitter Mikal Tseggai reageert geschrokken: “Discriminatie op de woningmarkt is simpelweg onacceptabel en verwerpelijk. Iedereen heeft recht op een goede woning. Wat je naam, achtergrond of geaardheid ook is. Het is dan ook vreselijk om te zien dat discriminatie in onze internationale stad van vrede en recht toch nog een alledaagse praktijk is. Dat moet anders en eerlijker.”

Beboet discriminerende verhuurmakelaars

Uit het onderzoek blijkt dat woningzoekenden met een niet-westerse naam 19% meer kans hebben om gediscrimineerd te worden dan met een Nederlandse naam. Voor homoseksuele stellen is de kans 8,5% groter dan bij heterostellen. Tseggai: “Ik ben ontzettend geschrokken van deze ernstige cijfers. Dit vraagt om stevige maatregelen. Wat mij betreft gaan we verhuurmakelaars die discrimineren beboeten en bij herhaling hun verhuurdersvergunning afnemen. Voor discriminatie is simpelweg geen plek op de woningmarkt en in Den Haag.”