Haagse PvdA: Verloren generatie dreigt door gigantisch oplopend tekort aan stageplekken

9 juni 2020

De Haagse PvdA maakt zich ernstige zorgen over het alsmaar oplopende tekort aan stageplekken en leerbanen in Den Haag. Sinds het begin van de coronacrisis is het landelijk tekort opgelopen tot 19.000 plekken en ten opzichte van vorig jaar is het aantal gestarte stages in mei 2020 met 65 procent gedaald. Voor zogenoemde BBL-plekken was er zelfs een daling van 82 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB).

Fractievertegenwoordiger Samir Ahraui van de PvdA trekt daarom aan de bel: “Er dreigt door de coronacrisis een verloren generatie van mbo-studenten te ontstaan. Doordat het afronden van een stage een verplicht onderdeel is van een mbo-opleiding, kunnen enorm veel studenten hun opleiding niet afmaken.” Een kwalijke zaak, aldus Ahraui: “Zij komen dan zonder diploma en zonder perspectief te zitten. Dat moeten we voorkomen, want juist als zo dadelijk de economie aantrekt, moeten die studenten zonder grote achterstanden op de arbeidsmarkt terecht kunnen en een mooie baan kunnen vinden. Zij verdienen die zekerheid.”

Juist in Den Haag, met een groot aanbod aan mbo-opleidingen en studenten, is het tekort aan stage- en BBL-plekken een groot probleem. Daarom stelt de Haagse PvdA schriftelijke vragen aan het college. Zo willen zij weten hoe groot het tekort aan stageplekken precies is. Ook vraagt de PvdA of het mogelijk is dat de gemeente en andere overheidsorganen in de regio zelf meer stage- en BBL-plekken kan aanbieden en of er, in samenwerking met onder andere de SSB, een Haagse Taskforce in het leven kan worden geroepen om de tekorten aan stageplekken aan te pakken en te voorkomen.