Haagse PvdA: Voorkom dat taalcursussen voor inburgeraars stoppen

6 juli 2020

De Haagse PvdA maakt zich grote zorgen over de dreigende stop van taalcursussen voor inburgeraars bij Roc’s. Vorige week verklaarde de voorzitter van de MBO Raad dat door de coronacrisis taalcursussen hebben stilgelegen en dat hierdoor de helft van de cursisten tijdelijk is gestopt en de inkomsten flink zijn teruggelopen, met als gevolg dat Roc’s vrezen met de cursussen te moeten stoppen en inburgeraars geen taalonderwijs meer kunnen volgen.

En dat is volgens PvdA fractievertegenwoordiger Samir Ahraui slecht nieuws. “Juist mensen die nieuw zijn in Nederland en Den Haag moeten zich de taal snel eigen maken zodat zij werk kunnen vinden en mee kunnen doen in de maatschappij,’ stelt Ahraui. “Dan is goed en toegankelijk taalonderwijs ontzettend waardevol. Daarom is de mogelijke stop van taalcursussen bij de Roc’s zo zorgwekkend: het zorgt voor meer onzekerheid bij inburgeraars, terwijl zij juist hun plekje in Den Haag moeten vinden en de taal moeten leren.”

Daarom trekt Ahraui aan de bel en stelt hij schriftelijke vragen aan het college. Zo wil hij dat het college in contact treedt met de Roc’s om alle problemen in kaart te brengen, wil hij weten wat de gemeente kan doen om het aanbod van taalcursussen op peil te houden en roept hij op tot een onderzoek naar mogelijke problemen bij andere aanbieders van taalcursussen. “Als we willen dat iedereen in Den Haag Nederlands kan spreken, dan moeten we ook helpen om de taal te leren, zeker aan mensen die nieuw zijn in Nederland. Daarom moeten voldoende en goede taalcursussen beschikbaar blijven voor inburgeraars,” sluit Ahraui af.