“Help Haagse en kleinschalige evenementen”

10 september 2021

De PvdA Den Haag ontvangt verontrustende geluiden vanuit de kunst- en cultuursector. Haagse en kleinschalige evenementen zouden in de knel komen nu Fonds1818 zijn focus heeft verlegd naar sociaalmaatschappelijke evenementen in plaats van op kunst en cultuur. Daarom stelt raadslid Aydin Bulent vragen aan het stadsbestuur.

Zo krijgt Kaderock geen geld meer na 2022 en kan daardoor dan niet meer doorgaan. Het bevrijdingsfestival moet vanaf volgend jaar in kleinere vorm door omdat het 40.000 euro mist. “Fonds1818 is natuurlijk een privaat fonds en de gemeente heeft geen invloed op wat dit fonds wel en niet subsidieert. Maar de gemeente laat haar keuze of zij een evenement subsidieert of niet, wel afhangen van andere sponsoring van private partijen,” legt Bülent Aydin uit, raadslid voor de PvdA Den Haag.

Afhankelijkheid fondsen

Zo kijkt de Adviescommissie voor het toekennen van subsidie goed of financiële risico’s gespreid zijn door verschillende subsidies.Ook let de commissie op het aantal subsidie per bezoeker. In de praktijk blijkt dat maximaal 50% van de begroting van een festival uit subsidies mag bestaan. “Deze eisen worden dus bemoeilijkt door het ontbreken van subsidie van Fonds 1818, omdat dit het grootste private fonds was voor culturele evenementen in regio Haaglanden,” aldus Aydin. “Andere fondsen hebben ook minder geld en ze zijn bang dit te besteden door corona.”

Divers aanbod

Nu krijgen veel Haagse evenementen dus lastiger hun subsidie rond. “Dit zal het aanbod verkleinen en vooral minder divers maken. Terwijl een divers aanbod juist heel belangrijk is om de cultuur dichtbij alle verschillende bewoners te krijgen. Daarvoor is het Bevrijdingsfestival en Kaderock heel belangrijk. Ook is een grote zorg de mensen die werken in de evenementenindustrie; zij komen nauwelijks meer rond.”

Daarom heeft Aydin het college gevraagd op welke manier zij denkt verschaling van het aanbod tegen te gaan. Hij pleit ervoor de dagelijkse werkwijze van de Adviescommissie voor de toekenning van subsidies voor culturele evenementen aan te passen op de nieuwe werkelijkheid. Daarvoor stelt Aydin voor om te onderzoeken of de gemeente meer budget beschikbaar kan stellen voor culturele evenementen.