Hoog tijd voor een Mariska Veresstraat in Den Haag

Door Janneke Holman op 8 maart 2019

Het wordt hoog tijd dat Mariska Veres vaste plek krijgt in de stad door een plein of straat naar haar te vernoemen. Dat vindt PvdA-raadslid Janneke Holman: “Mariska is als frontwoman van Shocking Blue toch onze Haagse trots, omdat ze als eerste Nederlandse groep met het nummer ‘Venus’ een nummer 1-hit scoorde in de Verenigde Staten. Tijd om haar dus te eren!”

Vorig jaar op 8 maart, Internationale Vrouwendag, voerde Holman als kandidaat-raadslid in het Zeeheldenkwartier actie om meer straten naar vrouwen te vernoemen door de wijk voor één dag om te toveren tot Heldinnenkwartier. Zo werd de Piet Heinstraat werd de Suze Groenewegstraat, het Prins Hendrikplein het Alexandrine Tinneplein, en de Trompstraat de Mariska Veresstraat. Vooral de laatste kon op veel positieve reacties rekenen. “Nu ik in de gemeenteraad zit, wil ik natuurlijk de daad bij het woord voegen.”

Eerder werd het plan van de PvdA  aangenomen om een standbeeld van Aletta Jacobs aan de Hofvijver te zetten. Daar wordt nu aan gewerkt. Voor de PvdA is dit nog maar het begin: “Er zijn zoveel vrouwen die veel hebben betekend in de geschiedenis, of dit nu is in de politiek, kunst, wetenschap of muziek. Daar mogen we best wat vaker bij stilstaan, door ze een blijvende plek te geven in onze stad. Gelukkig zijn we in Den Haag goed bezig: de afgelopen 10 jaar zijn 47 straten naar vrouwen vernoemd. Maar Mariska Veres mis ik nog!”

Lees de schriftelijke vragen hier.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman