In Den Haag geen mens op straat: zet bed-bad-broodopvang door

Door Janneke Holman op 29 november 2018

De PvdA is zeer teleurgesteld dat Den Haag niet meedoet aan de proef voor bed-bad-broodopvang. Vandaag werd bekend dat Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen de komende drie jaar met gedeeltelijk geld vanuit het Rijk opvang gaan organiseren voor mensen die zijn uitgeprocedeerd. Terwijl Den Haag in het verleden de toon heeft gezet met het bieden van bed-bad-brood én begeleiding, maar nu buiten de boot valt.

Raadslid Janneke Holman heeft om opheldering gevraagd aan het college: “Niemand in onze stad mag op straat belanden. Daarom wil ik de garantie dat we niet zullen meewerken aan het sluiten van onze Haagse bed-bad-broodopvang, sowieso niet de komende drie jaar.” Daarnaast zet de PvdA vraagtekens bij het overleg met het Rijk: “Heeft Den Haag wel vooraan gestaan op het moment dat de gemeentes die mee doen aan de proef bepaald werden? Of is bewust de boot afgehouden? Ik wil precies weten wat hier is gebeurd.”

Daarnaast constateert Holman dat dit het zoveelste onderwerp in korte tijd is waarop Den Haag het laat afweten ten opzichte van de andere grote steden: “Of het nu gaat om roetveegpieten, vuurwerkvrije zones, geen prioriteit geven aan het handhaven van het boerkaverbod of de proef met legale wietteelt: de tijd dat Den Haag voorop durft te lopen is duidelijk voorbij. De stad is hard op weg om een conservatief bolwerk te worden.”

Lees ook: “Den Haag doet niet mee met proef voor opvang uitgeprocedeerde asielzoekers” (AD Haagsche Courant)

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman