In memoriam: Jan van Kranenburg

29 januari 2023

Jan van Kranenburg is op 26 januari jl. overleden. Jan was 85 jaar en al heel lang lid van de Partij van de Arbeid. Jan en zijn vrouw Cathi hadden lang een Jazz-winkel in de Haagse binnenstad, waar ze ziel en zaligheid in legden. Jan liet geregeld van zich horen. Een graag geziene partijgenoot was Jan, die niet aarzelde zijn mening te geven. Op onze partijbijeenkomsten of door ons te mailen of te bellen. Altijd met humor en een serieuze ondertoon.

Jan was zeer betrokken bij de partij, bij de stad, bij ADO. Hij was steevast bij de 4 mei herdenking aan de Parallelweg. Nog niet zo lang geleden sprak hij er de andere aanwezigen toe, over wat hij als kleine jongen had gezien in maart 1945. Het maakte diepe indruk.

Jan kon mooi verwoorden wat het belang van sociaaldemocratische waarden is: er willen zijn voor anderen, kijken naar rechtvaardigheid en opkomen voor mensen die het nodig hebben. Hij kon zich kwaad maken over het opkomend populisme. En zag met weemoed dat het de PvdA niet als vroeger lukte, aansprekend te zijn. Bijvoorbeeld voor zijn buurtgenoten in Waldeck. Vaak had hij dan ook adviezen, over hoe we het beter konden doen.

We zijn blij dat we iemand als Jan zolang in ons midden hebben gehad. Bovenal willen we er zijn voor Cathi, zijn steun en toeverlaat. We wensen haar en familie en vrienden van Jan veel sterkte toe. We gaan Jan enorm missen.

Barbara Knol, voorzitter van PvdA Den Haag,

Mede namens bestuur, fractie en wethouder.